Living on the edge! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Living on the edge! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Living on the edge!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

21 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Geen wild vandaag!! Op een paar leeuwen een paar pumba's na. We hadden vanochtend conservationwork. Taak: takken opruimen en takken hakken om de weg wat breder te maken. Yeah ik kon weer aan de slag met de Mashetta! Haha ze noemen me hier al de angry Mashetta-woman! Love it! Het is een soort mega hakmes.
Na mega gehakt te hebben konden Izzy, Chloe en ik met de Localman mee op de trekker om de takken weg te brengen naar de Savannah om ze daar op de kale plekken te leggen. Hierdoor wordt weer nieuwe groei gecreëerd. Lopen ging sneller maar wel een fantastisch uitzicht bovenop de Afrikaanse "New Holland"! Na een bende gehobbel eindelijk op de plek aangekomen en de kiepwagen stortte de halve bomen op de grond. Wij moesten ze verslepen maar terwijl we dat deden reed de trekker weg!! Miscommunicatie denk ik, maar daar stonden we dan voor even met z'n 3en alleen op de Savannah. Living on the edge!! Maar goed, werd gauw gecorrigeerd dus geen man over boord!
Wel een ervaring! Gelukkig hadden we 2 Mashetta's bij ons. :-)
We moesten op tijd terug zijn want we gingen met een stel naar de graduation van leerlingen van de communityschool.
Het was slecht weer vandaag! Koud! Dus lekker onder de deken op de auto. Pfff confronterend hoor die communities. Armoede..... Vee mager en kreupel. Kids met alleen maar kapotte kleding en als ze al schoenen hebben, is de staat ervan vreselijk. Wij hadden ze al eeuwen weggegooid!
Maar dat doet ze niets. Heel bijzonder. En zo kan t ook, het is functioneel, maar niet mooi. Daar zijn ze al blij dat ze wat hebben om aan te trekken. En als je dan ziet dat ze zo hard hun best hebben gedaan hun beste kleding aan te trekken voor de Graduation. Heel bijzonder. Verwende wij Westerlingen met onze dure merkjes......
We werden daar met groot onthaal ontvangen. Met alleen door er te zijn. Onze community-vrijwilligers doen er tevens wel veel werk.
Ze waren de tafels mooi aan t opmaken met kleedjes en chippies op de tafel. Wij dachten dat daar de graduate-leerlingen zouden zitten maar dit was speciaal voor ons gedaan. Dit was heel erg ongemakkelijk. Het gebouw zat vol met ouders, leraren en natuurlijk de leerlingen.
Het was zo'n fantastisch gebeuren. Prachtige graduate-pakken aan, er werd fantastisch veel gezongen, etc. Kippenvelmomenten!! Aan een stuk door. Wat kun je daar van genieten en wat ga je soms bijna afschuw krijgen aan "onze" wereld. Als je bij ons sommige kinderen ziet, zo brutaal, zonder respect voor ouders, leraren en je ziet ze hier....
Het was geweldig!!! Op gegeven moment werd ons gevraagd om ons te verplaatsen naar een ander gebouw en daar stond een mega lunch voor ons klaar. Dit voelt zo verschrikkelijk onaangenaam, want qua kosten kunnen zij hier een week van leven. Wat ze hebben moeten doen om dit bij elkaar te kunnen krijgen! Alleen omdat je gast bent. Kippenvel. Je krijgt zo enorm veel waardering voor alles. Je gaat echt nadenken over hoe niet normaal het is om iedere dag lekker en afwisselend voedsel te hebben, schone kleren, fatsoenlijke kleren, nieuwe schoenen te kopen wanneer we dat willen en dat we soms zo kunnen klagen over vanalles. Echt wel iets om mee te nemen naar huis.... Hmzz mission! Ik moest naar t toilet en liep naar t toiletgebouw. Check de foto hoe ze eruit zien hier. Onvoorstelbaar. Een pot boven een gat in de grond en over hygiëne gesproken..... Ik kon plassen..... Daar gaat t om.
Op de terugweg regende t hard en omdat de auto's geen dak hebben was t een nat pak halen. Maar Richard was zo lief zijn jas aan te bieden dus t viel nog mee! Door t slechte weer ging de gamedrive ook niet door vanmiddag. Niet leuk!!!! Nog maar 2 te gaan!! Huilen met de pet op! 's Middags m'n feedbackformulier ingevuld. Good thing, ze staan overal voor open blijven aan verbetering werken. Ik had echter niets anders dan positieve dingen op te merken want wat heb ik t hier maar m'n zin! T voelt als een grote familie en de omgeving is zo prachtig. De sfeer is zo fijn en de mensen zijn zo lief, understandable, helpfull en alles wat we doen is zo nuttig. Ik dacht altijd dat alles natuurlijk ging in zo'n reservaat, maar dat is niet mogelijk. Zorgen dat er niet teveel van t ene is en te weinig van t andere, alle uitheemse planten die voor verstoring zorgen. Vele laten een bepaald gif achter waardoor andere planten niet kunnen groeien. Er wordt veel verspreid door autobanden.
Velen zijn eenjarig maar laten wel heel veel zaadjes achter.
In plaats van de gamedrive werd er een quiz in elkaar gedraaid en hadden we een presentatie over Happy Africa.
Gisteren is er een grote storm geweest in St. Lucia. Ze hebben daar schijnbaar grote hagelstenen gehad die een groot gedeelte van de daken van de community daar verwoest hebben. Hiervoor wordt geld ingezameld om dit te kunnen herstellen. Happy Africa staat is een
Charity program in Afrika met de doelen: enrich, empower and educate.
Garden and clinic (wat we gisteren hebben gedaan), foundraising voor creshes en scholen.
Zoals we gedaan hebben voor de tuin bestaat het project uit eerst geld verzamelen en ze dan te helpen om het te realiseren.
Daarnaast is er een mobiele kliniek welke twee keer per maand komt. Er is geen kliniek in de buurt dus dit is een grote aanwinst!
Laying egg project helpt ze om kippen te fokken. Eieren hebben belangrijke stoffen (eiwit, nutricions etc) welke beter is voor hun gezondheid ipv al de rijst.
'S avonds nog een presentatie door Richard over slangen. Ik ben er nog geen tegengekomen (gelukkig) 10% is maar echt gevaarlijk. maar er zijn veel verschillende soorten en je moet altijd oppassen. Ze houden van warmte dus je zult ze vaak tegenkomen op stenen. De warmte heeft invloed op hun groeien. Er zijn verschillende soorten bijten. de ene zorgt voor spierverlammig en omdat je hart ook een spier is, zal die op een gegeven moment ook zal begeven. Een andere bijt zorgt voor allerlei inwendige bloedingen. Leuk hoor die slangen! De Cobra begeeft zich vaak naar een donkere omgeving. Als je dus tussen hem en zo'n plek staat, probeer m dan uit de weg te gaan. Deze slang wil je niet tegenkomen.
Een slangenhuid bestaat vaak uit 4 lagen. Iedere laag heeft een andere kleur. Ik heb niet helemaal begrepen maar er is iet wat zorgt dat de kleur van de omgeving oppakt waardoor hij zich kan verkleuren naar de omgeving, dus zijn schutkleur aanneemt.
Als je door een slang gebeten wordt doe als volgt:
- call 911!
- identificeer de slang. Zet m indien mogelijk op de foto.
- blijf kalm, houd bloeddruk laag
- leg een drukverband aan op het desbetreffende lichaamsdeel. Gebruik het meest stretchy verband. Bijv. Onderbenen gebeten, begin dan bovenaan. Zorg dat het bloed zo langzaam mogelijk richting het hart kan.
Wanneer je in je oog gespuugd wordt stop letterlijk het oog onder de kraan. Oog open houden en blijven spoelen. Indien geen water, gebruik urine! Geen melk!!!! Dus helaas bijna geen wild vandaag maar wel veel informatie en een geweldig gevoel bij de graduation. Morgen laatste dag gamedrive. Bah wat ik ga t missen. Ik denk er nog maar even niet aan. Zin aan morgen! Slaap lekker en hopelijk morgen weer veel te vertellen!

• 21 November 2013 - 21:01

Chantal:

Super gaaf verhaal weer. Wat lijkt me dat bij die kinderen ook mooi.
    Hele ervaring en dan ga je inderdaad anders over ons luxe leventje denken.
    Leuke foto's ook weer.
    Geniet van je laatste dagen daar!! Xx

• 22 November 2013 - 08:16

Mam:

Het schiet inderdaad al weer voor je op,maar wat een schat aan indrukken en ervaringen neem jij mee naar huis,Geweldig !!!Mooie foto's weer en dat zonder camera.geniet nog maar even XXX

• 22 November 2013 - 09:31

Agaath:

Hoi Mo!

Weer een goed begin van de dag, het lezen van de belevenissen van Mo! Mooi hoor, jammer dat het alweer bijna voorbij is. Als je de olifanten begint te missen.... ik begin er al aardig op te lijken. :-)
    Mooie foto's ook allemaal, maar dat zal maar een fractie zijn van wat jij allemaal hebt gezien.
    Geniet er nog even heel erg van!! Hier kan je nog wel even op teren, en dan moet je maar een nieuw projectje opzoeken. Want zo te lezen is dit niet de laatste bijzondere reis.

XXX

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.