Scary!! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Scary!! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Scary!!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

20 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Terwijl ik m'n verslag type hebben we Johnny Cash als achtergrondmuziek, thunderstorm buiten en een Savannah op m'n armleuning. Vervelend he vrijwilligerswerk doen!

Vanmorgen weer mooi op tied uut bed! 5.00 uur zaten we in de auto. Dit keer op jacht naar leeuwen en eens erg makkelijk te vinden. Ze lagen mooi in de buurt van de lodge. Eerst de mam met d'r 4 kleintjes. Nahja, klein, alweer meer dan een jaar oud en dus al behoorlijk volwassen. Opdracht observeren! Dit keer zaten we bij Cela op de auto. Zat naast de enige vervelende persoon die er is, dus de rit duurde lang. :-) En t was gisteravond niet al te vroeg, want Frenchy was in de good mood want Frankrijk was door naar de World Championships! De wedstrijd was nog niet afgelopen, ik zat in m'n lodge op t toilet en hoorde Frenchy schreeuwen. Later nog een keer klappen, en omdat er de hele dag leeuwen rond de lodges liepen dacht ik dat ie in moeilijkheden zat. Ik dus weer terug met m'n zaklampje, was ie gewoon aan t feestvieren omdat z'n land door was. Hmzzz.....
Maar goed, Frankrijk is door dus wie weet komt NL ze dan nog wel tegen. Als NL dan verliest vergeet ik gisteravond nooit weer!
Eh terugkomend op de gamedrive.... Na dat we uitgekeken waren op de leeuwen (nadat we ook t mannetje met de 2 vrouwtjes gevonden hadden) gingen we op Elliejacht. En ook die waren in no-time gevonden. Lucky day of gewoon goede gids! We zagen de kudde en reden er op af. We hadden echter niet gezien dat reus Tulani rechts in de bosjes stond dus die kwam zeer verontwaardigd naar de auto lopen! Nou ti's dat ik t meeste water er al uitgezweet had, anders was t anders afgelopen met m'n broek. Hij stond te flapperen met z'n oren en zowat met z'n slurf op de auto. He scared the shit out of us. Cela gelijk de motor van de auto afgezet en we moesten heel stil zijn. Gaat die flapdrol naast me in z'n rugzak lopen rommelen omdat ie zo nodig z'n camera moest hebben. Was zowat onze dood geweest dus dat heeft ie te horen gehad! Wat een sukkel! D'r zat bloed aan Tulani's slagtand en was absoluut niet blij met onze aanwezigheid. Pffff peentjes zweten! Maar gelukkig liep op een gegeven moment de kudde voorbij en Tulani liep ook door. Nog een keer schuddend met z'n kop en z'n slurf in de lucht dus de boodschap was duidelijk.
We survived! Gelukkig was het Emphata niet want die heeft werkelijk een keer iemand van t leven beroofd!
Na de gamedrive lekker ontbeten en fijn gefacetimed met mien moatie! Jeuhj!!! Raar om te zien dat t daar zo koud is!
Daarna Data analyse, lunchen en een feedback met de manager. Goed dat ze dit doen want op deze manier blijven ze werken naar optimalisatie en vooruitgang en staan open voor nieuwe ideeën. 's Middags nog even een baantje getrokken in t zwembad en toen was t alweer tijd voor de volgende gamedrive. Wederom op jacht naar de leeuwen. Richard was daar al met de fotografen dus de locatie was al bepaald. D'r zat er 1 hoog in de boom dus fantastisch om te zien! De 3 anderen lagen onder de boom.
Reden dat een leeuw in de boom zit is dat ie zo goed de prooien kan zien en zodat ie lekker in de wind ligt.
Een leeuw draagt 3 maanden. De leeuwin verstopt de pasgeboren leeuwtjes vaak voor 1 of 2 maand voordat ze geïntroduceerd worden in de groep.
Vrouwtjes blijven in de groep, mannetjes vertrekken na 2 jaar.
De zwarte punt aan de staart en de zwarte punten op de oren geven het signaal follow me. Als ze dus in t gras liggen en er dreigt gevaar, gaan de staart en de oren naar boven zodat de cups kunnen zien dat ze moeten volgen. Bij de mannetjes beginnen de manen na ongeveer een jaar te groeien. Nico is nu 16 maand en krijgt overal kleine plukken.
De leeuw lag in een Amaruhlaboom. Van de kleine groene bolletjes welke aan de boom hangen wordt het lekkere drankje Amahrula gemaakt. (Weet niet eens of ik t goed geschreven heb, maar zal wel duidelijk zijn voor de kenners) ook maken ze er Ubukanu van= Zulubier in Zulu.
Morgen worden er 2 gedart. Ze worden dan met een verdovingsgeweer verdoofd en verplaatst. De 2 vrouwtjes gaan dan in februari naar een nieuw huis, in een nieuw reservaat. Dit om inteelt te voorkomen. Verplaatsen kan als ze 18 maanden zijn.
Verder weer t "gewone" wild gezien waaronder de Nyala's.
Nyala's mannetjes veranderen van kleur zodra ze hoorns krijgen. Ze krijgen dan een donkere kleur. Dit is als ze 5 of 6 maanden zijn. Hij verandert compleet van kleur als ze 2 zijn en dan zullen ze de groep verlaten. Nyala's lijken wat op Kudu's alleen een stuk kleiner.
De vele vogels kan ik niet onthouden maar doe m'n best!
De burchell's coucal wordt ook wel de rainbird genoemd. Deze kondigt dan ook 9 van de 10 keer regen aan.
Heeft de grootte van een kraai en heeft een zwarte kop, witte borst en rode rug.
Natal spurfowl = oranje snavel, bruine rug en zwart/wit gevlekte onderkant.
Omdat t op een gegeven moment erg donker werd en begon te regenen zijn we maar op tijd terug gegaan. Terug bij de lodge lagen de leeuwen bij een van de lodges. Daar nog maar even weer geobserveerd totdat t te hard begon te regenen.
Genoten van de fantastische lichtflitsen die rondom de lodge te zien waren! Fantastisch!!! Gisteren nog vergeten te vertellen dat ik ongeveer een kwartier heb staan kijken hoe een Dunk Beetle zo'n fantastisch ronde bal van mest maken. Ik heb ze bij een van de eerste verslagen geplaatst. Lijken op grote kevers en zitten altijd in een hoop mest. Als ze rondvliegen maken ze geluid van 100000 bijen. Was zo interessant om te zien hoe zo'n "klein" beest zo'n prachtwerk van een mestbal kan maken en ti's hilarisch als je ze de ballen vooruit ziet rollen!! Geweldig he natuur!!!
Morgenochtend conservatoinwork. We zullen weer zien wat dat wordt! Welterusten iedereen in t koude kikkerlandje!

• 20 November 2013 - 21:27

Rick:

Braaaaaaaf olifantje:) Je schrijft leuke en boeiende verslagen Mootje!
    Goed om te horen dat je het leuk hebt daar.
    Hoe is het met je teentje? Maar goed dat je je been niet gebroken hebt daar, anders eindig je net zo als de Giraf:)neuj...dat mag nooit!!

• 21 November 2013 - 08:46

Mam:

Geen dag dezelfde en genoeg te beleven,wat een vakantie!!!
    Ben blij dat ik je avonturen achteraf lees,dan weet ik dat het allemaal weer goed is afgelopen.XXX

• 21 November 2013 - 14:36

Frieda:

wat een vervelend uitzicht heb je toch!!!! super allemaal als ik het zo lees , alle verslagen maar bundelen!
    geniet en werk ze nog en vervelende mensen gewoon uit de auto zetten!

• 21 November 2013 - 20:47

Maxine:

Haha Rick!
    Jeeeeemig wat is die olifant groot zeg!! Wow ;)

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.