Communityday! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Communityday! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Communityday!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Gisteren geen moment gehad om een verslag te maken. En op zich ook niet heel veel te vertellen, maar t voelt op de een of andere manier toch kaal als ik dat niet gedaan heb.
Gisterochtend was het na een "zwaar" weekend wel met wat moeite op staan om 4.30 uur. De eerste gamedrive stond op het programma. We gingen weer op Elliejacht. Omdat onze lieve gids Chris vorige week afscheid heeft genomen mocht nu Richard ons wegwijs maken. Richard komt uit Zimbabwe (blank) en een geweldige gids! Hij beet zich vast in het feit wij Olifanten moesten vinden dus toen dat keer op keer niet lukte, was ie ook niet te genieten. Het is fantastisch om te zien wat een zintuigen die mensen hebben als het gaat om dieren opsporen. Ze zien allerlei sporen; tracks op de weg, afgebroken takjes, hoe vers de poep is, wat er van de dieren afvalt, ongelooflijk. Hij gaat ook gerust in z'n remy de auto uit en loopt de dichtbeboste gebieden in om ze verder op te sporen.
Maar goed, geen succes, niet gevonden. Hij bracht ons naar Two Tanks, op ongeveer het hoogste punt in de buurt en het uitzicht was zo mega fantastisch daar!!! Niet te omschrijven!!! In de verte water, al het groen, hier en daar wat wild, rode rotsen, blauwe lucht, adembenemend! Daar kun je uren staan, alleen maar om je heen kijken en genieten van alle om je heen. De rust, de ruimte, je hoort alleen de wind en de vogels.
Dat was wel het toppunt van de dag! Verder weer veel wild gezien, maar hoe verwend het ook klinkt, je raakt haast gewend aan de impala's, zebra's, giraffen, Kudu's, pumba's etc. Ik wacht nog steeds op de neushoorn, en wel de witte en de zwarte natuurlijk! Na 3 uur rijden weer terug naar de lodge. Even snel ontbijten en daarna hadden we "schedulemeeting". Ze nemen dan het programma en je taken voor de week door. Mo gots busy!! Ik kreeg de taak Leading Volunteer op me wat betekent dat ik moet zorgen dat alles voor de gamedrive aan boord is. Dus alle papieren, schema's, gps, meetapparatuur e.d. Daarnaast moet ik alle data van iedere dag invoeren. Mega veel werk!! En ik moet samen met Jim de photoanalyse doen. De foto's die zijn gemaakt van de dieren (voor ons de leeuwen) moeten we van iedereen verzamelen en identificeren. Means we moeten kijken wie van de leeuwen er op staat en ze onder die naam opslaan. Drukke week dus! Om half 11 begon de tweede gamedrive. Wederom op jacht naar de Ellies. Weer enorm genoten, veel gezien, maar geen olifanten. Tussen de middag contact gezocht met de andere auto om ergens te lunchen. Richard en Cela hadden een plek bij het water afgesproken maar toen we daar aankwamen was t al ingenomen door de leeuwen! Dus dat was nog een tijd bij de leeuwen staan om ze te observeren en op zoek naar een nieuwe lunchplek. Ergens een plek in de schaduw gevonden en daar de overheerlijke lunch verorberd. Het was echt mega heet, veel wind dus goed weer om weer te verbranden! Sommige waren echt complete scampi's! Ook al hadden we de neushoorns en olifanten weer gemist, t was weer een super gamedrive. De gidsen vertellen zoveel over bomen, planten, vogels, waarom zus en zo.
Rond 14.30 uur waren we terug en hadden we even een moment voor onszelf. Heerlijke duik in het zwembad genomen om af te koelen. Heerlijk! Daarna time for work; data entry. Iedere gamedrive moeten we observeren. Er gaat een auto voor de leeuwen en cheeta's en een auto voor de neushoorns en olifanten. Op beide auto's een bak met papieren welke ingevuld moeten worden. Zo hebben we sheets voor:
- general sightings = voor alles wat we tegenkomen en hoe vaak.
- als we iets aparts tegenkomen op een niet verwachte plek. Dan moet er geteld worden hoeveel het er zijn, hoeveel mannetjes, vrouwtjes, kids.
- bij de Leeuwen gaat t om gedrag, gedrag naar elkaar, wie is wie, wie gaat met wie om, wat doen ze, waar zijn ze, etc
- olifanten: wie is wie, uit wie bestaat het gedeelte van de kudde, wie heeft contact met wie, waar zijn ze, wat doen ze etc.
Om 19.00 uur stond t diner weer klaar. Rijst met kipsate, bloemkool en broccoli en een heeeeerlijk toetje!
Om half 8 hadden we een presentatie an Ziggy. Ziggy is een Zulu en is community coördinator voor Thanda. Hij gaf een presentatie over het Zulu volk. Wat een bijzondere cultuur.

In de Zulu familie heeft iedereen zijn eigen taak: pap is de leider, mam is voor t huishouden en de zoon zorgt voor t vee. De dochters zorgen normaal voor t water.
Als een Zuluman wil trouwen, zal hij 11 koeien moeten geven aan de ouders van de bruid. Is de vader van hogere afkomst, moeten er meer koeien gegeven worden. Vervolgens moet de familie van de bruid geschenken geven aan de familie van de bruidegom. Moet je voorstellen wat t voor een man moet kosten om te kunnen trouwen. Hebben die kerels bij ons toch maar mooi makkelijk!! Zeuren ze nog dat die vrouwen zo duur zijn. Om de reden dat t voor veel mannen niet te betalen is, worden er weinig Zulu-huwelijken voltrokken. Het grappige is dat Cela mij vandaag vroeg hoe dat bij ons gaat. Ik zei dat er tegenwoordig meer gescheiden wordt dan getrouwd en dat er heel weinig mensen zijn die nog uit gaan van het feit dat het is tot de dood ons scheidt. Oorspronkelijk is dat bij de Zulu ook zo, maar ook daar wordt tegenwoordig gescheiden. Verschil is alleen dat de kids bij de man blijven, want daar heeft hij voor betaald. Zij dragen immers zijn achternaam. Een huwelijk duurt daar 3 dagen. Party Hardy!!!
Was interessant zo wat te weten te komen van hun cultuur. T zijn fantastische mensen! Erg lief, beleefd en begaan.
Na de presentatie werd t de hoogste tijd voor een Savannah!! Omdat we vanmorgen niet zo vroeg eruit hoefden, konden we wat langer blijven zitten maar op gegeven moment vielen de luikjes toch dicht dus lekker m'n bed ingekropen. Was nog best wel scary want 's middags heeft Freya een half uur opgesloten gezeten in haar lodge omdat de leeuwen voor haar deur stonden. En tijdens ons laatste sigaretje hoorden we de leeuwen en een lachende hyena. Frenchy had z'n zaklamp niet bij zich dus die kon mooi met me meelopen. Ik weet niet als ze er zouden lopen het eerste gillend weg zou lopen, maar goed, we'll survived.

Vanmorgen dus uitslapen. Werd wel heel vreemd wakker want had een heftige droom dat ik compleet t idee had dat ik op een andere planeet zat en daarvan weggezogen werd. Gauw ontbeten want het was tijd voor Communitywork. Er is door de Communityvolunteers meer dan 34000 Rand (meer dan € 2500,00) opgehaald. Hiervan zijn palen en draad gekocht wat om de Community-tuin geplaatst moet worden. Dit zodat ze hun gewassen kunnen oogsten wat beschermd wordt tegen beesten e.d. En wij zouden hun gaan helpen met dit hek.
Gelukkig was t wat bewolkt zodat het goed te doen was om lekker hard te werken! Ik had m'n vriend de Mashetta weer opgezocht en lekker gehakt! Wat dat betreft heerlijk om je agressie kwijt te raken! Ook flink gedaan dus!
Het was zo leuk werken, samen met de lokale bevolking en ze waren zo mega blij met ons!!! Haha volgens mij is er nog nooit iemand zo blij geweest met mijn komst! ;-) geweldig, al die lachende blije gezichten!! Het hek staat en het is onkruid-, boom,- en plantvrij!
Rond een uur of 2 waren we terug waar een overheerlijke lunch klaar stond van spaghetti en broodjes met chicken & mayo! Jummie!!!!!
Ik had me voor vanmiddag opgegeven voor Youth Group. Meaning: terug naar de Community en een middag de kids vermaken! Gezien hun cultuur moeten ze eigenlijk continue werken. Hoe oud ze ook zijn. Als je ziet hoe broers en zussen met hun jongere broertjes en zusjes omgaan, t zijn net ouders en ze zijn zo jong nog! Geen kans om te spelen of om naar school te gaan. Maar door de volunteers die er wekelijks komen krijgen ze hun speeltijd en hun education. Geweldig om te doen! Die kids (van allerlei leeftijden) kwamen al aanrennen toen we nog honderden meters van het schoolgebouw reden. Allen zo blij! En dat waren ze de hele middag! Prachtig! Knuffelen, spelen en ze vonden m'n haar zo interessant! Voor ik wist was m'n elastiek al uit en werd er van alle kanten gevlochten! Verrast dat er nog haar op m'n hoofd zit want mega wat trokken ze! Haha, en m'n oorbellen waren uit voordat ik er erg in had. Gelukkig kreeg ik ze weer terug maar ti's bijzonder om te zien! Spelletjes gedaan, gezongen en Zulu gedanst. Super leuke middag waar je ontzettend veel voldoening van kreeg!! Wel volle dag maar erg goed gevoel!!! De nightdrive was erg wildloos, maar wel blij dat we beter weer hadden dan vorige week.
Morgen weer vroeg dag! Zien wat de dag weer brengt! Zoals jullie zullen zien is de kwaliteit van de foto's but maar sprokkel hier en daar wat foto's van anderen weg maar dat werkt niet zo snel. Kijk de verslagen daarom gerust een keer terug om te kijken naar nieuwe foto's.
Welterusten!!!

• 19 November 2013 - 21:33

Chantal:

Hey Mo,
    Wat een leuk verslag weer! Je vermaakt je nog steeds prima zie ik al wel.
    Geniet van je laatste weekje daar in Thanda!
    Liefsx

• 20 November 2013 - 08:01

Mam:

je hebt geweldig je best gedaan,jeetje wat een verslag!!maar goed je hebt ook weer mega ervaringen opgedaan,super dat te kunnen lezen...XXX

• 20 November 2013 - 08:17

Mam:

en zien,leuke foto's!!!

• 20 November 2013 - 10:32

Freja:

Ha Mo!
    En weer zo'n mooi verslag.
    Wat een bijzondere dingen maak je mee in het mooie Afrika!
    Geniet van je laatste week!

Liefs Freja

• 21 November 2013 - 17:01

Saskia:

Goed om te lezen dat je het top naar je zin hebt!!! Het is je meer dan gegund!
    greetz Sas

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.