Proost op de laatste Savannah! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Proost op de laatste Savannah! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Proost op de laatste Savannah!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 November 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Genietend van de laatste Savannah's, de Afrikaanse mensen, lucht, cultuur, schoonheid, rust en natuur, onder het genot van een "fishbasket"(dit keer met rijst én patat!), vier ik mijn laatste echte dag hier. Morgen om 12.00 uur komt de taxi me halen voor de trip naar Durban en dan om half 6 zal ik m'n voet voor dit keer voor t laatst op de Afrikaanse grond zetten.
Vanmorgen ging m'n natuurlijke Afrikaanse alarm weer af om half 6. Had m'n wekker om half 8 gezet dus nog maar een keer omgedraaid.
Half 8 eruit, weer lekker ontbeten (dit keer was t was drukker in t restaurant) en bedacht wat we vandaag maar eens zouden gaan doen. Had graag naar Cape Vidal gegaan maar die tour was al weg ook al is t "maar" 30 kilometer, zou de reis er naar toe ruim anderhalf uur duren. Dit vanwege speedlimit van 40 km per uur. Dus dan maar naar t strand! Voor 's middags boottrip geregeld dus even wat tijd om te relaxen. Sipho werd gebeld en die heeft me na 3 kwartier wachten naar een wat drukker gedeelte van t strand gebracht. En wat was t druk.... Alleen een paar Zulu's en wat mensen die kwamen maar ook weer snel weggingen. Er stond mega veel wind waardoor je bedolven werd door t zand. Hmz..... Nahja toch maar poging wagen. Iedere x maar weer afspoelen in de zee. Na minstens 3 aanzoeken gehad te hebben om te trouwen met een Zulu (pa, ma de koeienstal al klaar? Ben wel minimaal 12 koeien waard!), m'n mond vol zand en nadat m'n handdoek bijna wegspoelde toch Sipho maar weer gebeld om me te halen. Gezien hij mij de heenweg al 3 kwartier had laten staan heb ik mijn handdoekje maar op de parkeerplaats uit de wind neergestreken en daar nog maar even genoten van t zonnetje! Nadat er 20 min verstreken waren nog maar weer eens gebeld, maar hij was onderweg! Dit keer kwam ie met z'n kameraad en werd wederom uitgehuwelijkt. Hmzz love Africa maar m'n voorkeur gaat toch echt wel naar andere mannen. Sipho heeft me netjes bij de lodge afgezet en na daar onmeunig op m'n plaat te zijn gegaan maar even genesteld bij t nu toch wat frisser uitziende zwembad. M'n lunch a noten, liga en ananassap verorberd en op naar de boot. Deze trip laat je een fantastisch deel van de Wedlands zien en onderweg kom je Hippo's, kroko's, vogels etc tegen.
T was een fantastische trip die beloond werd met vele Hippo's, paar kroko's, Kudu, Kingfisher, African Fish Eagle met een leuk ouder Amerikaans stel naast me. De tand op de foto is trouwens van een nijlpaard. Snap je denk ik wel waarom de avondtripjes terug naar de lodge best spannend waren!
Prachtig en aan t eind kon ik genieten van m'n laatste zonsondergang hier. Hmmmmmmm....
Wist je dat:
een nijlpaard 1,5 tot 2 ton zwaar is.
Overdag leven ze in t water, 's nachts int dorp. Ze kunnen 15 tot 20 km onder water rennen en 40 tot 50 km op vaste grond. De dracht van een nijlpaard is maar 8 maanden en wegen rond de 50 kilo als ze geboren worden. Als nijlpaarden met hun staart zwaaien kan dit 2 dingen betekenen: of ze zijn chagrijnig en zeggen hiermee piss-off of als dames dit doen dan zien ze t mannetje wel zitten en is ze klaar om te paren.
Krokodillen liggen net als slangen vaak in de zon overdag. Zo krijgen ze energie en warmen ze hun lichaamstemperatuur op. De energie hebben ze nodig om te kunnen jagen.
Gele vogels. Mannetje bouwt het huisje in t riet en t vrouwtje komt m goedkeuren. Indien niet tevreden, kunnen de mannen de spannende avond vergeten. Haha die regel houden we erin!
Kingfisherbird!! Lijkt op de ijsvogel alleen dan zwart en wit.
In het meer komen ook haaien voor. Op zich vreemd omdat je zou denken dat de rivier geen zout water bevat. Tot 2007 stroomde het zeewater in de rivier. Totdat het waterpijl zo drastisch zakte zodat een zandbank de zee van de rivier scheidde. Dicht bij die monding is het water nog steeds zout maar verderop gewoon "fresh". De haaien die zich op dat moment in de rivier bevonden, konden niet meer richting zee en hebben zich in de rivier verder voortgeplant. Ben er nog niet achter hoe de overleving is van die beesten in "fresh"water, maar ze zullen het inmiddels wel gewend zijn ofzo.
Ti's een beetje vreemd alles in je alleenloos maar tegelijkertijd voelt het ook heerlijk!! Zo vrij als een vogel en je beleefd alles veel intenser! Na de trip op jacht naar souvenirs. Er stond een lange kraam met vanalles en nog wat. Bij ieder tafeltje de bekende special prise for you! Tsja.... Lang leve de tourist! Bij 1 dame wat dingetjes kunnen vinden en ze was zo lief! Omdat t op de boot was fris was, had ik m'n African Impact fleece aan en ze herkende t meteen! Ze vertelde dat ze t kende en dankzij "ons" nu weet wat HIV, aids en hygiëne is. Daar word je heel blij van!!! De stempel op t goede werk van African Impact! Ik kon omdat ze blij was met "ons" werk daardoor ook een goede deal sluiten en mocht er zelfs wat bij uitzoeken. Wat een blijk van dank! Geweldig!
Zo weer de tour door t donker... Wat grappig is, dat je in de fantastische sterrenhemel hier de grote en de kleine beer in spiegelbeeld ziet en dat t water in je gootsteen de andere kant opdraait? Dat komt omdat we hier onder de evenaar zitten.

M'n laatste tocht door St. Lucia overleefd en m'n laatste Savannah losgetrokken!!! Slaap lekker alvast en wish me luck met morgen m'n koffer pakken!!

• 26 November 2013 - 21:29

Jolanda:

Hey mo , hele goede reis alvast en ik denk niet dat je pa en ma je voor 12 koeien willen missen hoor! Geniet er nog even van en we zien je snel!

• 26 November 2013 - 21:37

Zien je donderdag weer!

Xx

Verslag uit: Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.