Still in Africa!! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Still in Africa!! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Still in Africa!!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 November 2013 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hmz zoals wellicht bekend ben ik dus nog steeds in St. Lucia. Ik had om deze tijd al in Johannesburg moeten zitten. Wat er met de tickets gebeurd is geen idee, maar ik kon iig niet vandaag naar huis. Was wel ff shocking moment. Alles geregeld, alles erop ingespeeld, mijn lieve maatje die speciaal had vrijgevraagd om me op te komen halen. Maar goed, nog wel gebeld met de maatschappij maar geen kans. Alles fullybooked. Zodra dat telefoontje gepleegd was maar snel de taxi naar Durban afgebeld. Was nog net op tijd.
Dan een slaapplek! M'n kamer was vergeven dus die moest ik leeghalen. Nou had ik t meeste al gepakt dus dat scheelde. Ik kon nog wel een nacht bij boeken maar Judy, de eigenaresse kwam tussenbeide en bood me haar logeerkamer aan van haar cottage, vlakbij de lodge. Zo ontzettend lief omdat ik zo niet nog een nacht hoefde te betalen. Ongelooflijk voor een vreemde als ik! Ze kwam me een dikke knuffel brengen en zei dat ik nergens over in moest zitten, everything happens for a reason zei ze dus je zal hier nog wel een dag langer moeten blijven. Nahja, we delen het motto maar wat het precies geweest moet zijn dat ik hier vandaag nog heb moeten zijn?..... Geen idee! Wel weer erg leuke mensen gesproken. Na wat telefoontjes, geapp en mn nieuwe kamer geïnstalleerd te hebben, besloten nog wat van de dag te maken. Op naar de main-road om wat te lunchen. Kwam in een leuk gesprek met een ouder stel uit de UK die aan t vakantievieren waren én op zoek waren naar een huis hier omdat hun dochter de biezen had gepakt naar Afrika. Na een vakantie hier te hebben doorgebracht waren ook zij verliefd geworden op Afrika en hebben besloten hun plek in de UK te verkopen. Komisch......
Vanavond een heel gesprek gehad met de moeder van Judy. Ze is 91 en hartstikke vitaal! Geweldig!! Ik zat bij d'r in de huiskamer, er was voor me gekookt en omdat ik nog maar een Sunsetdrive had besproken en dus later terug was stond t netjes in de microwave! Werd voor me opgewarmd en wat heb ik er van genoten! Heerlijke maaltijd. Vind t onvoorstelbaar dat je zo ontvangen, omarmd, geholpen en voor je gezorgd wordt, zo ver van huis als een compleet vreemd iemand voor hun. Zij hadden een lange tijd geleden iets mee gemaakt en dat zij op zo'n manier geholpen werden en ze had hen nooit kunnen bedanken. Ze zagen hetgeen wat zij voor mij konden doen als een dank je wel naar die mensen. Omdat ze geleerd hadden voor een ander klaar te staan en om op iemand te passen. Vind t zo'n mooie gedachte! Zal dit nooit vergeten en ook zeker meedragen. Als het puntje bij paaltje komt zijn we allemaal 1 grote familie die op elkaar moet passen en voor elkaar klaar moet staan. Heb voor hen daarom een uit hout gesneden Zulu-familie gekocht als mijn blijk van dank. Zulu dames weer blij dat ze wat verkocht hebben en ik een klein presentje voor hun grote gift. Prachtig als je zoiets mag mee maken, en zo'n fijn gevoel dat er zulke lieve fijne mensen zijn!
Alles hier omarmd je. Wie ik ook tegen kom, blank en Zulu, iedereen is zo hartelijk, lief. Liep ik vanmiddag terug van m'n lunch bij Reef&Junes, hoorde ik m'n naam roepen! Whaha op straat in Africa! Was t de ober die mij zondagavond geserveerd had en nogal kon kletsen. Nahja maar weer even praatje gemaakt en afgesproken om vanavond even een borrel te doen bij Reef & Dunes. Maar zou eerst de Sunsetdrive doen die mij het Isimangoliso park liet zien.
Voorheen was het t St. Lucia Westlandpark, nu Isimangoliso wat Wonder betekent in Zulu. Het is net als Thanda veel Savanne. Het ligt aan de rivier waardoor je veel Hippo's tegenkomt. We kwamen o.a. de waterbuffel weer tegen. Omdat de waterbuffel zo gevaarlijk is is omdat hij de enige is die niet waarschuwd wanneer hij boos is, hij valt direct aan. Ze worden daarom ook wel de widdowmaker genoemd. Er zijn vele mannen die hun leven aan hun verloren hebben.
De waterbuck geeft een bepaalde olie af wat erg vies is en stinkt. Als een leeuw een keer een waterbuck gedood heeft komt ie daar wel achter en zal hij in t vervolg de waterbucks wel lopen. Zo offert dus 1 waterbuck zich op voor de rest.
Watermonitor a la Leguaan lag mooi langs de kant van de weg. Interessant beest om te zien. Verder veel zebra's, gnoe's, Kudu, Rhino's en giraffen gezien. We hadden een leuke gids, Simpeweh, kon veel vertellen had alleen z'n ogen in z'n broekzak zitten want ik moest m alle beesten laten zien.
Wist je dat Zebra's en gnoe's hersenen hebben die groeien? Dat er een soort beestjes komen die op de neusvleugels gaan zitten en door t inademen bij de hersenen terechtkomen om vervolgens aan de hersenenen gaan peuzelen. Dit kriebelt nogal en daarom staan ze vaak te schudden met hun kop. Doen de beestjes hun werk niet, kunnen ze er zelfs aan dood gaan!
Leuke drive, op een gegeven moment in t donker dus de schijnwerpers aan. Je ziet de dieren dan haast nog beter door hun opglimmende ogen.
Na de drive dus heerlijk gegeten en naar de Reef & Junes! Toch nog weer een tochtje langs de Hippo's! Erg gezellig, nog wat Savannah's kunnen nuttigen, de enige pub in heel St. Lucia, de Fishermanspub, onveilig gemaakt maar toen Men. Henk Janssen van Vuuren (lekker Afrikaans he) nog een deur verder wou heb ik m toch netjes gevraagd me bij de lodge af te zetten omdat t met bakken uit de lucht kwam. En dan op de laatste avond hier in stijl afgezet door een Landrover!!!! Yebo! Een series uit 1983. Whaha, erg grappig.
Lekker m'n bed ingedoken en vanmorgen gewekt door m'n alarm. Weer m'n tas pakken. Deed de gordijnen open en net als gister een grote trieste bende. Africa huilt omdat ik wegga! Haha, laten we t daar maar op houden. Gevoel werd wel een beetje bevestigd toen ik vanmorgen opgesloten zat in de badkamer! De deur wou met geen mogelijkheid open. En alleen oma was er nog maar die is best doof. Na paar keer roepen, aan de deur trekken had ik gelukkig haar aandacht en kon haar duidelijk maken dat ik er niet meer uit kon. Ik zag t al gebeuren, wederom niet naar huis kunnen omdat ik m'n vlucht zou missen omdat ik opgesloten zat in de badkamer. Tsja.... Alles kan hier. Maar gelukkig had ze haar schoonzoon gebeld en die kreeg de deur van de andere kant open.
Prutteltje weer gepakt en riep oma dat ze me nog wat wou geven voordat ik wegging. Grrr! Ik kon er al slapen waar ik mega blij mee was, dus niet nog meer geven aub! Kwam ze aanzetten met een klein tasje waarin een uit blikjes handgemaakt engeltje zat, een doosje met badparels en geld! Zodat ik op t vliegveld een broodje kon halen! Ik kon t echt niet aannemen maar ze stond er op. God stond erop dat ze dit zou doen omdat ze t kon. Looking after eachother, taking care off. Kon wel in janken uitbarsten, kreeg er zoveel kippenvel van. Ik mag wie dan ook wel bedanken dat ik zulke mensen ben tegengekomen.
Ik heb d'r een dikke knuffel gegeven en ti's zo'n tenger mensie..... Ze lijkt zelfs op mijn oma!
Nu de laatste uurtjes die wegtikken voordat m'n taxi komt...... En hopelijk lukt t vandaag wel om richting huis te kunnen!!!!
Tot gauw iedereen!

  • 28 November 2013 - 10:22

    Agaath:

    Nou zou het deze keer dan gaan lukken? Vast wel! Goede reis, lekker nagenieten tijdens de vlucht.. X

  • 28 November 2013 - 22:04

    Annelies:

    Mooi mo!!!!! Kan me helemaal voorstellen dat je daar emotioneel van wordt!!!!

    Tot snel! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.

Recente Reisverslagen:

03 December 2013

Puurheid Africa

29 November 2013

Heading home!!

28 November 2013

Still in Africa!!

26 November 2013

Proost op de laatste Savannah!

25 November 2013

Goodbye home sweet Thanda
Monique

Lang geprakkeseerd over hoe ik mijn vakantie zou besteden. Een week op het strand, surfen in Portugal, boottrip Griekenland, vielen gelijk al af. Cattle drive in Amerika, ja heeeeeeel graag nog een keer maar in November is dat door de inval van de winter ook geen optie. Na lang googelen kwam ik uit op de website van Activity International en viel mijn oog op vrijwilligerswerk met Wildlife. Een actieve, nuttige vakantie, lekkere temperatuur, mooie cultuur, midden in de natuur, tussen de wilde dieren, nieuwe mensen ontmoeten en met een mega ervaring rijker weer naar huis. Die ingrediënten klonken als muziek in de oren en ik heb dan ook niet lang na hoeven te denken om te boeken!

Actief sinds 02 Okt. 2013
Verslag gelezen: 700
Totaal aantal bezoekers 15221

Voorgaande reizen:

09 November 2013 - 28 November 2013

Mo goes africa!

Landen bezocht: