Home sweet Thanda! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Home sweet Thanda! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Home sweet Thanda!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

En alweer op de terugweg naar Thanda! Voelt ook wel weer erg goed! Mozambique was fantastisch, op de bittere nasmaak na dan. Maar goed, we hebben nog anderhalve week om te genieten dus dat doen we dan ook!
Gisteravond was het plan te gaan barbecuen. Relaxed bij de villa, maar als er in geen velden of wegen vlees oid te vinden is wordt dat een beetje moeilijk. Dus change of plans en hebben we gegeten bij Coco Rico met de tv op sportkanaal want er was rugby op waar ze hier nogal fan van zijn. Het is opvallen dat je overal waar je komt (supermarkt, restaurants e.d) je echt meeeeeega lang moet wachten op alles. Voordat er een keer een ober komt, voordat ze snappen wat je wil hebben, vervolgens duurt het minimaal anderhalf uur voordat je je bestelling hebt en dan weer een eeuwigheid om af te rekenen. Je geduld wordt echt mega op de proef gesteld. En dan is t ook nog eens zo dat wij uit eten gaan als we trek krijgen dus als je daar dan nog eens 2 uur bij op telt, verander je vanzelf in een gefrustreerde uitgehongerde zeurpiet. Oh en wat hebben we t slecht. Haha, ach ja, dat is Mozambique! Overigens was het eten heerlijk dus uiteindelijk het wachten wel waard.
Na Coco Rico zijn we naar huis gegaan om daar wat te drinken en te relaxen. Iedereen kakte behoorlijk in en gezien we de volgende morgen er weet vroeg uit moesten was t plan er een rustig avondje van te maken.
Maar goed, na één of twee Savannahs hebben we t toch weer tot de LOVEbar gered! Erg gezellig en we kwamen aan de praat met een paar Zuid Afrikaanse mannen. Geweldig, gezien het Afrikaans best veel op Nederlands lijkt en ik ze tussen de zinnen door dus wel begreep. Whaha dus die truc ging niet meer op bij ze maar wel erg veel om gelachen. Zo zeggen zij als ze naar het toilet gaan: die douw van die lelie afskud. Nahja, laat daar je fantasie maar over gaan. Ook spraken ze Zulu dus ook daar korte cursus in gehad. Erg lastig maar wel fantastische talen!! De laatste borrel ging erin waar ze gelijk maar een dubbele van maakten wat resulteerde in het feit dat de bar gesloten was, alles inclusief personeel weg was en wij daar mooi met z'n allen nog in de hippietuin zaten. Uiteindelijk de weg naar huis opgezocht en m'n bedje ingedoken.
Om 4.45 uur ging de wekker voor de dolfijnen. Pfff.... We kregen snorkelmateriaal en een uitleg over de dolfijnen en werden op de grote speedboat gezet. T boottripje was al een avontuur op zich. De zee was erg ruw, vergeleken met Nederland erg hoge golven dus werden ook gelanceerd in de boot. T was enkel met je handen een touwtje vasthouden. Overleefd en de dolfijnen kwamen in zicht!! Prachtig om te zien en ze komen zo dichtbij! We moesten onze prullaria aan doen en dan t water in. Nou daar ging Mo! In plaats van lucht kreeg ik alleen maar water binnen, m'n bril raakte beslagen waardoor ik niets meer zag dus terwijl de dolfijnen langs me heen zwommen was ik alleen maar bezig met proesten. Er ging bij mij geen knopje om om alleen door de snorkel te blazen en als ik dat deed had ik m'n mond weer vol met zout water. Verschrikkelijk!!! Toch eerst maar een keer snorkelcursus volgen. Voor mij gelukkig, voor de anderen wat minder, duurde t maar heel kort en was ik meer dan opgelucht toen we de boot weer op konden. Ver weg uit de kust, met hoge golven, geen adem krijgen en met je wil niet weten wat er allemaal zwemt, was ik allang blij dat we weer aan de wilde terugvaart begonnen! Blij om weer aan t vaste land te zijn ontbijtje gegeten bij de LOVEbar en toen waren we om half 10 weer terug bij de villa. Overal in huis kwam je mensen tegen die wel ergens in slaap waren gevallen en de gezelligheid die er de vorige avond heerste was terug te zien in de bende. T was beetje hangover the movie rituelen.
Goed teken, iedereen kan goed met elkaar en we hebben dikke lol.
Ben lekker op de bank gekropen en heb nog paar uurtjes slaap gepakt. Het weer was niet zo best en op een gegeven moment regende t zelfs!
Na de lunch (die het halen van de taxi nogal erg spannend maakte omdat t weer een eeuwigheid duurde) de spullen ingepakt en werden we weer naar de grens gebracht. Dit ging gelukkig 100x sneller dan de heenweg en onze andere taxi stond al te wachten. Weer 3 uur in de bus!!
Lekker nog wat kunnen slapen en toen we vanaf t asfalt de grevelweg weer inreden voelde t weer erg fijn om terug te zijn! Weer fijn in de bergen, tussen al het groen en de impala's die rechts en links voor de auto wegspringen. Voor nog een weekje m'n home sweet home. Gekke is dat t als je zo'n weekend weg bent geweest je het ook nog zo voelt.
Diner stond al bijna klaar (wat anders dan in Mozambique!) en vanavond maar op tijd onder de wol. Morgen weer vroeg op!! Nieuwe werkweek en heb d'r zin an!

• 17 November 2013 - 19:53

Mam:

Mooie avonturen,dus blij dat je weer "thuis"bent?wij ook!!!

• 17 November 2013 - 20:15

Jolanda:

Fantastisch! Je moet een boek gaan schrijven Mo!

• 17 November 2013 - 22:41

Charlotte:

Inderdaad! Je moet een boek schrijven. Ik zit er helemaal in, in die verhalen van je. Geweldig!! Wat een belevenis zeg, cool! Ik mis oe wa heur! Geniet er van en pas goed op jezelf xx

• 18 November 2013 - 07:39

Mo:

Dank voor jullie leuke reacties! Ja blij weer terug in Thanda te zijn! Wat dat betreft zou ik alles wat ik lief heb in NL wel deze kant op kunnen verhuizen!
    Denk wel de mooiste plek waar ik geweest ben. In ieder geval om even te mogen wonen! Meer dan een hutje op de hei heb je hier ook niet nodig! Als je je voedsel maar kan bereiden , iets van een douche/toilet hebt (kan ook buiten) en je bed ergens neer kan zetten is genoeg! Binnen zitten is echt a waste of time. Love it! Alweer een gamedrive erop zitten!

• 18 November 2013 - 12:01

Joanne:

Mocht je nou weer gaan snorkelen, ff wat spuug aan de binnenkant van de bril voorkomt dat ie beslaat.
    Als je btje water in je snorkel hebt zitten ff hard blazen (met snorkel in de mond) dan is het water er zo uit! Je kan alleen niet verwachten dat je kan ademen door de snorkel als je buis volledig onder water is ;-P

• 18 November 2013 - 13:38

Soraya:

He mo,
    Door die verhalen krijg ik gewoon de kriebels om ook wat te gaan doen. Heerlijk hoor.
    Tuinieren ipv sporten, weekendje strand zee zon en een beetje regen waardoor je ook nog lekker bij kunt slapen. En nu weer lekker genieten van je plekje deze week. Ik blijf je volgen.
    Dikke knuffel

• 19 November 2013 - 19:50

Dinand:

Hoi Mo,
    Ik heb vanavond je verslagen eens even gelezen.
    Maar euh......... Ie kunt wat met maak'n online!!??
    Erg leuk om te lezen en volgens mij vermaak jij je prima daar.
    We bijven je volgen, veel plezier en geniet!!

Gr. Dinand

• 19 November 2013 - 19:54

Dinand:

Online= onie

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.