Big 5 compleet! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Big 5 compleet! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Big 5 compleet!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

22 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Wat een avond gister! D'r is een beetje een vast clubje ontstaan wat 's avonds soort van t licht uit doet en wat hebben we gelachen gister! Waarom was voor allen niet duidelijk, maar de tranen biggelden over de wangen en we hadden allemaal een zere buik! Jim stikte er zowat in. een zware roker en echt een Bourgondiër van in de 50. Ale komt uit Italië en heeft zo'n droge humor, Frenchy is eigenlijk Gregoir maar omdat ie uit Frankrijk komt noemt iedereen m Frenchy. Hij is coördinator van de community groep. Iaia komt uit Zwitserland maar heeft een zwaar Italiaans accent. T ging onder t eten al mis en duurde dan ook een eeuwigheid voordat we t diner naar binnen hadden gewerkt. Toiletbezoek was echt nodig want deed t echt zowat in m'n broek. Na de presentatie ging t weer net zo verder tot de late uurtjes en niemand had zin om naar bed te gaan. Dat idee was vanochtend wel anders maar heb genoten! Net voordat mn bedje riep kwam er nog even een Civet om de hoek kijken! Soort kruising tussen een kat en een das. En onderweg naar m'n lodge hoorde ik de hyena's. Pffff ik ga dat echt wel missen! Het is zo grappig dat je thuis al loopt te gillen om een muis of spin en als je ziet waar je hier tussen leeft.... ik heb een klamboe boven mn bed, maar die is niet zo zeer voor de muggen want die heb je hier bijna niet. Nee die is voor de gecko-poep! t Stikt van de gecko's in onze lodges die ook nog eens mega veel lawaai hebben door hun geschreeuw en gepiep. Verder hoef je niet raar op te kijken als er een slang, salamander, vogel, kikker oid in je kamertje is want dat hoort er hier allemaal bij. En t is geen moment storend. Je weet dat ze erbij horen. Het opstaan 's morgens met de vele verschillende vogelgeluidjes, de zon die langzaam boven de bergen uitsteekt, ik wou dat ik t allemaal mee kon nemen. Nu klinkt dit natuurlijk heel ontevreden naar thuis, wat ik natuurlijk niet zo bedoel! Ben thuis heel bevoorrecht met alles, maar ik zou wensen dat ik de natuur en de samenhorigheid van hier samen kon brengen. Ik denk dat dit al vaker heb gezegd na een van m'n paar reizen, maar t is zo prachtig hier! Wou dat ik iedereen er een beetje van kon meegeven. Het is echt een gevoel en t is zo'n meerwaarde in m'n leven. Voel me heel bevoorrecht dat ik dit kan doen. Het is echt de beste keuze geweest om zo mijn vakantie in te vullen! Er zijn hier heel wat mensen die hier al een tijdje zijn en t is hier en daar al tranen om zondag wanneer er een heel stel vertrekken. Het is bijzonder dat je met ongeveer 20 personen zo'n band opbouwt en je werkelijk een lifetime-friend noemt. Word er zelf ook echt wel emotioneel van. Jankbek he. Maar goed, zover is t nog niet we hebben nog een dag.
Vanmorgen om 5.00 uur begon de enalaatste gamedrive. Na alle gezelligheid van de avond ervoor dus niet geheel fris en fruitig, maar zodra je op de auto zit ben je dat wel! We reden dit keer aan de Mduna kant. De olifanten daar zijn zeer zeldzaam te spotten maar de meetapparatuur heeft ons niet laten zitten en we vonden ze. Wel op 1,5 km afstand beneden in de valley maar we konden ze zien! Verder natuurlijk weer veel van t "gewone" wild en veel vogels. Ik kan alleen die namen echt niet bijhouden. Cela vertelt ze in de Engelse versie en Latijns. Hij heeft een mega boek met alle voorkomende rassen maar de meeste kent ie uit z'n hoofd. Erg gaaf! T waren de twee laatste gamedrives dus zo intens mogelijk genoten! Alle lucht opgezogen, geluidjes waargenomen en alles zoveel mogelijk op m'n netvlies vastgelegd.
De Fevertee. Is een van de verschillende soorten occasia's. Er zijn hier mega veel verschillende soorten! De Fevertee ruikt naar mint. Wordt gebruikt als medicijn en zorgt ervoor dat de koorts omlaag gaat. Je kan t koken of tussen je handen wrijven. Of als thee.
Vogels:
Natal spurfowl.
Black belly bustard
Spotten woodduf
Verschillende soorten dieren zijn vaak bij elkaar. Zoals bijvoorbeeld de gnoe en de zebra. Dit is voor hun veiligheid doordat ze zo een grotere groep vormen en doordat de ene de toppen van het gras eten en de andere juist de onderste laag.
De zebra's vormen met hun strepen een bepaald motief om zo de vijanden t moeilijker te maken. Alleen trekken ze hiermee wel meer vliegen aan, daarom staan ze bijna altijd met hun staart te zwiepen.
De Dunk Beetle waar ik gister over schreef gebruikt zijn bal voor voedsel en om eitjes in te leggen. 1 ei per bal.
Helaas nog geen neushoorn gezien maar had nog 1 kans in de gamedrive 's middags.
Na de gamedrive ontbeten en de data invoeren. Even relaxed, gelunched en de laatste gamedrive werd een feit. Het is zooooo mooi hier!!! En we hebben weer zoveel gelachen! Helemaal in een deuk om een inchwurm. Hilarisch! Ook kwamen de irritante liedjes van de Adams Family, en I'm a Scatman voorbij. Die blijven tot frustratie toe hangen in je hoofd! We zeiden Cela dat t onze laatste gamedrive was en vroeg wat we wilden zien. We konden de olifanten niet vinden en de rest wou cheeta's, leeuwen of leopard zien. Ik vertelde m dat ik nog geen neushoorn had gezien en dat ik die definitely wou zien! We reden rond en op een gegeven moment zei hij dat ie sporen vond van de neushoorn! Hij zat dus achter de neushoorn aan! Zo cool! En hij heeft ze gevonden!!!
Er stonden er opeens 3 voor ons. Pap, mam en baby! Geweldig om ze te zien!! T was kort maar krachtig maar vond t zo geweldig dat hij er naar op zoek is gegaan en ze gevonden heeft! Nou is m'n big 5 compleet! Mooiere afsluiter van de gamedrives had t niet kunnen zijn.
We hebben al afscheid genomen van Izzy, Amanda en Niki. Blegh..... Dat 2 weken zoveel kunnen doen.... Super gevoel!!! Dit neem ik m'n hele leven mee en wat zal ik hier vaak aan terug denken.
Vanavond hebben we braai!!! Wordt vast weer erg gezellig!! Morgen helaas laatste dag.... Cry cry...

• 22 November 2013 - 22:53

Mam:

zo als je zegt,je neemt het allemaal mee!!!

• 22 November 2013 - 23:16

Charlotte:

Wat een verhalen weer meis, geweldig!!! Kan me voorstellen dat je het gaat missen maar Hey..... Charly is in Holland ;-). Geniet er nog van en have fun xxx

• 23 November 2013 - 11:49

Ingr:

Net wat je schrijft deze ervaring blijft voor altijd in je hart..!! Ik vind het zo ontzettend goed van je dat je dit avontuur aan bent gegaan..petje af..!!

• 23 November 2013 - 14:44

Mo:

Dank voor de lieve reacties!!
    Haha ja Charly!! Ben d'r al weer bijna! Nog 1 weekje zonder! :-)
    Dank je Inge, had dit nooit willen missen!! Een heel speciaal plekje in m'n hart!

• 24 November 2013 - 12:42

Maxine:

Kan niet anders zeggen: geweldig wat je meemaakt daar. Dat ga je idd vast niet vergeten! Heel leuk dat we met je mee mogen genieten :) xx

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.