Butslapping - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Butslapping - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Butslapping

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Allereerst zal ik jullie verlekkeren met het feit dat het hier nu 37 graden is en dus geen ramen hoeven te krabben hier!
Sorry, heel gemeen.
De wekker ging vandaag pas om half 6!! Haha, en we hadden goede ochtendgymnastiek! Wederom tuinieren. En Mo mocht met de “slasher”aan de gang. Eh, t lijkt op een zwaard, met een bocht onderaan en eh tis niet meer dan heen en weer wapperen om zo het gras te kunnen “slashen”. Pff morgen spierpijn in armen, benen en voornamelijk rug. Pap ik mis je zeis!! Dat zou echt een uitkomst zijn hier. Moet je voorstellen en thuis pakken we gewoon de bosmaaier. Maar goed, 2 uur verder en tig blaren verder was t klaar en hadden we weer een momentje voor ons zelf. Goed genuttigd door eindelijk te skypen met het thuisfront! Erg fijn, leuk en kon ze mooi even laten zien waar ik zit. Daarna een frisse douche wat echt wel nodig was na het “gardering”.
Kwam er wel achter dat mijn hoofd nog net geen scampi is, beetje boel verbrand gisteren. Daarom vandaag verplicht hoed op, want anders komt t niet goed.
Ik had me opgegeven voor “Elephant Interaction” en ging uitvinden wat dat betekent.
We gingen naar Bayete Zulu Game Reserve. Daar stonden 3 olifanten: Rambo, Rachel en Jambolino.
Rachel en Rambo komen uit Zimbabwe en zouden daar afgeschoten worden omdat ze daar teveel waren en ze ook niet verkocht konden worden. Teveel in de meaning: Overpopulatie. Ze selecteren dan olifanten die apart gezet worden in een bepaald park en hierdoor een tijdje onder de mensen zijn. Op een gegeven moment raken ze gewend aan de menselijke aandacht. In zoverre dat ze de menselijke aandacht nodig zijn. Bayete Zulu heeft ze uiteindelijk gekocht en daarom zijn ze nu hier. Ze leven in het wild, maar door de Elephant Interaction krijgen ze de menselijke aandacht. 2 mannen lopen de hele dag met ze, gemiddeld 15 tot 20 kilometer per dag. Op een bepaald tijdstip (dat weten ze door de stand van de zon) weten ze dat ze naar plek van de Elephant Interaction moeten, dus daar zijn ze dan ook. De 2 mannen werken er 5 en 7 jaar en zijn opgenomen door hun kudde. Het is zelfs zo dat zij met deze olifanten door een kudde waterbuffels, een groep leeuwen of wat dan ook kunnen lopen. Zij worden beschermd door de olifanten.
Het zijn ongelooflijk interessante beesten. Deze olifanten zijn beide 33 jaar. Hun kiddy Jambulani is in Bayete geboren. Ze wegen gemiddeld 5 ton en zijn nog niet uitgegroeid. Dit kunnen ze zien omdat ze nog steeds liggend slapen. Als ik het goed vertaald heb, is het zo dat als ze uitgegroeid zijn ze alleen maar staand kunnen slapen. Het schijnt zo te zijn dat ze anders te groot, te dik zijn om liggend te slapen. Op deze manier zouden bloedvaten afgekneld worden (nog een aantal redenen die ik ben vergeten) en ze uiteindelijk een hartinfarct zouden krijgen.
Ze kunnen met andere olifanten communiceren op een afstand van 25 tot 50 kilometer. Dit gaat d.m.v. trillingen die zij creëren en door hun gevoelige voeten weer opvangen. Zo weten ze waar de rest is.
Een olifant kan niet zweten. Ze koelen zich zelf door te klapperen met de oren. Hierdoor koelen ze de bloedvaten achter de oren waardoor het bloed gemiddeld 3 graden koelt. Daarnaast koelen ze door water en modder.
Het zijn Afrikaanse olifanten, wat je kunt herleiden aan de vorm van de oren: vorm van het continent Afrika. Dit is tevens de grootste soort olifant.
In de slurf schijnen 150.000 spieren te zitten die ervoor zorgen dat als ze je optillen je gerust als een veertje weer van je afgooien.
Ze kunnen een snelheid halen van 45 kilometer per uur. Wegrennen heeft dus geen zin, het beste is stil blijven staan of hard naar ze toe te rennen met veel kabaal om indrukwekkender te lijken als hen (jaja, ik ga t niet proberen). Een olifant eet 250 tot 350 kilo per dag. (pfff…… Sonja Bakker maakt geen kans!)
Als een olifant lekt tussen de ogen en de oren, moet je uit de buurt blijven want bij mannetjes betekent dit dat ze in “musth” zijn (hormonen gieren door hun lijf en dan moet er voortgeplant worden) en bij vrouwtjes betekent dit dat ze een slechte dag hebben.
Je hoort een olifant niet lopen omdat ze letterlijk op hun tenen lopen en daarachter alles bestaat uit kussentjes. Ze behoren bij de Big 5 omdat ze één van de 5 zijn welke het moeilijkste is om op te jagen. Een ander dier zou de bosjes inkruipen om dood te gaan, deze keren terug om jou tot moes te maken.
Als ik volgend jaar weer terugkom, schijnen ze nog te weten wie ik ben (hoop dat ik een goede indruk heb achtergelaten) want een olifant herinnert zich tot 25 jaar terug. Rachel reageert ook heel anders op mensen waardoor ze denken dat er wat vreselijks met haar gebeurd moet zijn.
Ik mocht ze aanraken, te eten geven, achter de oren krabben, een borstmassage geven en kreeg als dank een sproeier van water en zand weer terug! Rambo was voor me gevallen denk ik want ik kreeg van hem een klap van zijn slurf voor mijn kont! Haha, toch nog iemand!
De huid voelt heel vreemd. Het is knetterhard en eigenlijk met niets te vergelijken. Het is zo grappig hoe ze eten. Rachel en Jambulani kunnen met hun slurf eten door de uiteinden te gebruiken, maar bij Rambo is dit door een ongeluk geamputeerd dus hij kan een kuiltje maken in zijn slurf. De tong ziet er ook vreemd uit. Het lijkt meer als een soort klepje. Geen lange puntige tong oid.
Het was een geweldige ervaring. Je krijgt zo ontzettend veel respect voor zo’n beest en als je hoort wat ze kunnen, hoe alles werkt, krijg je ook zoveel respect voor de natuur. Alles bij de dieren is zo gemaakt, dat ze kunnen overleven. Communicatie, gedrag, tot zich nemen van voedsel, het feit dat ze kunnen voelen waar water onder de grond ligt, e.d.
Zeker een grote zak bagage om mee te nemen naar huis, want als je ziet hoe we met alles omspringen…….
Vanmiddag hadden we weer een gamedrive. Eerst hebben we de leeuwen gecheckt. Ze lagen alle 5 mooi te pitten. Het was ook zo mega warm vandaag. Was erg leuk want het is geen aapjes kijken maar echt gericht op ze letten. Hoe ze zich gedragen, wat voor gedrag ze vertonen t.o.v. de anderen: bijvoorbeeld knuffelen, tanden laten zien, likken e.d. Wie er het meest met wie omgaat, hoe ze zich voelen e.d. Erg leuk en interessant.
Verder beetje de “normal” gamedrive. Weer van alles gezien maar het mooiste was nog dat onze “Isuzu” de berg niet opkwam. Haha, tsja, hadden ze maar een landrover mee moeten nemen. Had gisteravond nog leuke discussie met de 3 gidsen over Isuzu of Landrover. Je kan je wel voorstellen natuurlijk wat daar uit kwam!! Haha, het is alleen zo dat het materiaal duurder is, alleen gaan ze veel langer mee en zijn ze toch echt wel de beste auto voor hier in de bergen.
Morgenochtend nog heel vroeg een gamedrive en dan gaan we naar Mozambique!! Jeuhj! Ben benieuwd en hoop dat het net zo tropisch weer is als hier. We kunnen nu relaxen dus daar is lekker weer voor nodig!!
Hopelijk in NL alles ok! Hopelijk tot morgen! Ga proberen wat te doen in Mozam!

• 14 November 2013 - 21:39

Charlotte:

Moniki, wat een geweldig verhaal heb je er weer van gemaakt! Echt leuk om te lezen, super!! En dat weer, heeeerlijk! Het is hier koud vandaag, brrrr. Die olifanten, wat super. Maar eh dat slachten van die giraf zit me nog niet lekker... Dat is m'n lievelingsdier hè... ;-). Ik hoop dat je morgen nog zo'n geweldige dag hebt en geniet er van meis! Zit morgenavond weer paraat hoor voor je verslag :-). Enjoy skattie xxx

• 14 November 2013 - 22:42

Mam:

mooi verslag Mo en weer hele mooie foto's,wat een indrukwekkende dieren.
    Veel plezier in Mozambique,pas goed op jezelf!!!XXX

• 15 November 2013 - 09:19

Joanne:

Gaaf hoor met die olifanten! die zijn veeeel groter dan die in Thailand en die vond ik al indrukwekkend groot!

Ben benieuwd naar je verslag vanuit Mozambique!!
    xxx

• 16 November 2013 - 13:02

Frekie:

Ha Moatje!!

Nou zo te zien verveel jij je niet daar! Wat gaaf allemaal zeg! En wat een indrukken! Mooie foto's, en die olifanten, wat zijn ze groot ofnie! Wauw! Heel leuk om je verslagen te lezen! Goed weekend en veel plezier in Mozambique!

Liefs en dikke knuffel!

• 17 November 2013 - 11:30

Maxine:

Wat ontzettend gaaf Monique!! Wat maak je veel mee en echt dingen die we hier in Holland helemaal niet kennen. Gaaf om te lezen wat je allemaal doet daar! Is het niet eng tussen al die grote (en misschien wel gevaarlijke) beesten ;)? Super gave foto's ook! Veel plezier!! Xx

• 17 November 2013 - 13:29

Inge:

Hoi Monique, wat kun je mooi schrijven.Je geeft het zo goed weer dat ik het gevoel heb dat ik er bij ben.
    En zo passievol, daaruit kun je opmerken dat het echt jou ding is.
    Wat leer je zo veel, pik je toch allemaal maar lekker mee.

Blijf genieten..!!

Veel plezier Xx

• 19 November 2013 - 21:51

Tienette:

Wauw Mo, gave hoed joh! En wat een mooie ervaring! Genieten!

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.