Ellie day! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Ellie day! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Ellie day!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

13 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Gisteravond na het diner zijn we direct vertrokken voor de nightdrive. Of het door zou gaan was nog even spannend omdat er een mega storm aan zou komen. De gidsen besloten toch te gaan, mocht het te erg worden zouden we wel weer om keren.
De temperatuur was nog prettig, je zag in de verte wel lichtflitsen en je hoorde onweer. Grote lamp mee op de auto omdat het al hartstikke donker was. Het wordt hier rond half 7/7 uur donker.
Eerst zijn we natuurlijk langs de plek gereden waar de restanten van de giraf lagen. Tot onze grote verbazing geen enkel hongerig dier, er was zelfs nog niet eens aangezeten.
De onweer en de bliksen namen toe, maar we gingen stug verder. Het begon te regenen, dus met zn allen onder de deken. De auto’s hier hebben namelijk geen dak.
Het weer werd slechter en slechter en we hadden nog geen beest gezien. De lichtflitsen waren fantastisch om te zien. Omdat je in de bergen zit en op sommige punten heel ver weg kunt kijken, zie je het van alle kanten. Op een gegeven moment werd het zo heftig dat we er ongeveer midden in zaten. Sommige flitsen zag je dichtbij gewoon de grond raken. Gelukkig werd er besloten om te keren en terug te gaan naar de lodge. Best spannend!! Wel fantastisch om te zien. Na alle spanning van die dag ook nog geen behoefte om naar bed te gaan dus maar heerlijk met een Savannah het fantastische weer bekijken.
We moesten er vanmorgen akelig vroeg uit, dus rond 21.00 uur toch maar mijn bed opgezocht. Geslapen als een roos en vanmorgen om 4.15 uur ging de wekker. Om 5.00 uur vertrokken we voor een Gamedrive in het Thanda gedeelte. Het reservaat bestaat namelijk uit 2 gedeelten: Thanda en Mduna.
Het is fantastisch om hier rond te rijden. Alles is zo mooi! Zo uitgestrekt, zo mooi groen, hier en daar wild, zo rustig, mooie rode (van het rode zand) wegen, etc.
Wederom naar het karkas van de giraf geweest, maar nog steeds untouched!! Wel sporen van leeuwen en hyena’s in de buurt, maar er zat nog niets. Verderop kwamen we een hyena tegen. Je kon m vanuit de verte al horen. Gaaf geluid hebben ze.
We hadden de zender mee voor de olifanten en neushoorns, maar zonder succes. We hebben ze op de zender wel gehoord, maar niet gezien. Kun je voorstellen hoe moeilijk het is om ze te vinden.
Onderweg wel weer veel impala’s, Kudu’s, zebra’s, (levende) giraffen, een monitorlizard, monkeys en de vele vogels gezien.
Na de gamedrive lekker ontbeten en daarna was het tijd voor some gardeningwork. Jeuhj….In de brandende zon. Ze willen de Lodge zo veel mogelijk selfsustainable maken (sorry voor engelse woord, kom niet meer op de Nederlandse) Er is een groente tuin aangelegd waar ze de groente uit halen en ze willen een systeem aanleggen waardoor al het water wat we nu in de teiltjes gieten, via pijpleidingen naar 1 bepaalde opvangbak gaat. Dus, dat werd onkruid wieden, paden schoonmaken en nieuwe paden aanleggen. Niet heel erg boeiend, maar goed, moet gedaan worden.
Vanmiddag hadden we weer een gamedrive en zijn we heel gericht op zoek gegaan naar de Olifanten. En met succes! We hebben de hele kudde gezien! Geweldig! En het leuke is dat je ze herkend. We hebben gisteren een hele “cursus” gehad hoe je ze kunt herkennen. Mannetje of vrouwtje en aan de slagtanden en oren kun je zien wie wie is. Geweldig om te zien. We moesten noteren wat het gedrag was, wie met wie in contact was, waar ze waren e.d. Er was een mannetje die bij de Basic Camp van Thanda de hele waterleiding naar boven had getrokken, vernield en daaruit aan drinken was. Grote irritatie bij de bevolking natuurlijk!! Ze voelen waar water stroomt onder de grond, dus de leiding was een makkie voor ze.
Verder zaten er op de plek waar het karkas van de giraf lag ontzettend, echt megaveel gieren. Super cool om te zien en ook het karkas was eindelijk aangegeten.
We waren laat van de gamedrive weer, dus dineren, Savannah en straks naar bed!! Morgen om 6.00 uur weer gardening, dan Elephant Interaction (wat dat is ga ik morgen zien) weer een gamedrive en dan is de dag alweer voorbij.
Hopelijk in Holland alles ok!! Owja, ik hoorde dat er in de voorgaande weken Nederlanders waren geweest, maar die een zeer negatieve indruk hebben achter gelaten. Ik had dus heel wat goed te maken hier. Gelukkig was dat volgens gids Christopher wel zo, dus pfieuw!!!
Tot morgen en hoop weer op reacties!! 

• 13 November 2013 - 19:50

Chantal:

Wat een (spannende) avonturen beleef jij daar zeg, gaaf!
    Super mooie foto's ook! Nu al weer benieuwd naar je volgende verslag ;).
    X

• 13 November 2013 - 20:18

Inge:

Onweer in Afrika.... klinkt eng maar ook heel erg indrukwekkend.
    Lees in jou berichten de puurheid van Afrika.... wat zul je ontzettend aan het genieten zijn. X

• 13 November 2013 - 22:35

Mam:

Oke, gelukkig weer met bezig met LEVENDE dieren,beter of niet?je kunt wel van een actieve vakantie spreken als ik dit allemaal lees,super allemaal.XXX

• 13 November 2013 - 22:41

Mam:

had de foto's nog niet gezien,maar wat een mooie foto's.SUPER mooi XXX

• 13 November 2013 - 23:05

Michal:

Hey lieve Mo!
    Wat een ontzettende stoere verhalen!! We lezen elke dag wat je allemaal meegemaakt hebt!!
    Lijkt wel of je er al heel lang bent ipv paar daagjes, giraffe slachten ongelofelijk haha
    Mega cool! Geniet er van, heerlijk :-)
    Liefs en dikke kus Michal en Sander

• 14 November 2013 - 19:22

Charlotte:

Hey Moniki, bedankt voor je site! Ik ga je nu zeker volgen. Ik heb alle verslagen gelezen, wat geweldig zeg! Wat een ervaring, mega!!!! Super cool wat je doet, ik bun trots op oe :-)! Geniet er van xxx

• 18 November 2013 - 13:05

Soraya:

He mo wat bedrijf je dat allemaal super. Echt ontzettend leuk om je op deze manier te kunnen volgen.
    Dikke knuffel

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.