Bloody hell - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Bloody hell - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Bloody hell

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

12 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Ik had eerst de titel Bosjesmannen en takke….. later in het verhaal kom je er wel achter waarom die veranderd is.

Pff had echt moeite met opstaan vanmorgen. De wekker stond om 5.00 uur maar eerlijk gezegd toch nog stiekem een beetje gesnoozed.
Half 6 er uiteindelijk toch echt maar uitgegaan want om 6.00 uur vertrok de truck voor Conservationwork. Meaning: Chromolaina verwijderen.
Dit is een plant (bijna boom) die uitheems is en het groeit overal. Het is afkomstig uit Amerika en je raadt nooit hoe het daar terecht is gekomen: via Horsefood!!
Erg fijn, want nu kunnen we kilometers Chromolaina verwijderen. Er is inmiddels over een lengte van 4 km verwijderd. We zijn 3 uur bezig geweest en veel weggehaald. Handschoenen aan en met een ax en een mashetta gingen we aan de slag. Zeer gevaarlijk dus. Haha, toen ze begonnen over slangen, schorpioenen en van dat soort vervelende beestjes, kreeg ik het toch wel een beetje benauwd. Er zitten namelijk erg veel slangen en als je de Black Mumba tegenkomt ben je toch best wel zwaar de lul. Gelukkig geen tegengekomen en na 3 uur ploeteren (en het werd warm want de zon is er eindelijk!) keerden we vol met krassen op armen, benen, hoofd weer terug. Advies is om dan direct te gaan douchen om zo teken, vergif e.d. zo snel mogelijk van je lichaam te wassen. Advies maar netjes opgevolgd dus heerlijk onder (dit keer warme) douche gesprongen.
Daarna hadden we weer een “meeting” over allerlei wild wat hier in de buurt leeft. Interessant, je leert echt veel. Af en toe wel lastig want het wordt gegeven door Engelsen en er zijn hier veel Engelsen dus die gaan als een speer. Met mijn Engels kan ik me prima redden maar als ze zo snel praten houd ik het niet bij.
Info over de Olifant: i
Infant 0-2 jaar
Juveniles 2-6 jaar
Immature 6-9 jaar
Sub-adult 9-12 jaar
Adult 12+

De data wordt verzameld voor het gedrag pzp?
Een aantal namen van olifanten in t reservaat:
Thulani
Mafika
Tshelile
Amandla

Waterbuffel:
Leven in grote groepen. Verschillende mannetjes met verschillende dominanties. De meest dominante hebben de meeste baby's.
Obstanantie is een groep waterbuffels. Naarmate ze ouder worden zoeken ze de oudere op. Dit vormt vanzelf een groep.
Verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is de "helm" die ze op hebben. Bij mannetjes is de "helm" groter en dikker.
Ze behoren bij de Big 5 omdat het één van de moeilijkste diersoorten is om op te jagen.
Van de Big 5 zijn de waterbuffels de gevaarlijkste. Ze geven geen signalen af, dus geen waarschuwingen. Ze stoppen nergens voor. Als je denk dat je ze kwijt bent komen ze in een cirkel vanaf van achteren weer terug.
Alle waterbuffels hier in Thanda zijn diseasefree. Daarom zijn ze van grote waarde.
Vaak zie je ze samen met de Oxpecker. Zij eten de teken en maken vaak de wonden schoon van de buffel.

Cheetah:
Meestal met z'n 2-en of 3-en en van hetzelfde geslacht, waarvan 1 dominant. Vrouwtjes vaak alleen met de kids. De kids worden in Thanda weggehaald omdat ze anders teveel inteelt krijgen.
Ze kunnen mega hard rennen; tot 120 km p/u maar alleen korte stukken van ong. 600 m.
Als ze een prooi hebben gevangen, eten ze eerst het lekkerste gedeelte op. Ze beginnen achteraan en laten de ingewanden voor wat t is. Vaak laten ze de rest voor andere jagers. De leeuwen bijvoorbeeld eten alles.
De staart heeft een nuttige functie: houdt ze in balans als ze in hoge snelheid lopen.
Ze jagen overdag. Ze hebben zwarte strepen onder de ogen wat het zonlicht weerkaatst zodat de zon niet in hun ogen schijnt.
Als ze rennen en ze steken de staart omhoog kunnen de kids ze aan de zwarte punten van de oren volgen.

Verschil Cheetah en Leopards:
Cheetah heeft stippen. Leopards heeft rozetjes met bruin erin.
Leopards worden gemiddeld 14 en de cheeta's ongeveer 12.
Een luipaard kan 50 tot 90 kilo zwaar worden.
Jagen doen ze op een manier van stalken en ambush (attack) en proberen de nek van de prooi te breken.
De rozetjes in de nek zijn uniek. Daar kun je ze aan herkennen.

Als je butterkissed popcorn ruikt moet je opletten want dan is er een luipaard in de buurt.
Ze hebben een speciaal botje in de voet zodat ze goed kunnen klimmen maar nog beter naar beneden kunnen. Ze zijn slecht te volgen omdat ze over de hekken springen dus overal naar toe kunnen.

Impala:
Mannetjes hebben hoorns, vrouwtjes niet.
Dit is ook zo bij de Kudu.
De Kudu lijkt op de waterbok. Zelfde kleur alleen andere tekeningen op het lichaam. De waterbok is de laatste keuze voor jagers omdat ze gewoonweg niet lekker zijn.
Bushbok: zijn erg kleine bokjes.
Nyala: lijkt ook erg veel op de Kudu. Ze zijn kleiner dan de Kudu. Ze hebben net als de Kudu's ook strepen alleen heben de Nyala's ook stippen.
Duiker: half zo klein als een impala.
Gnoe (waterbeest) verschil mannetjes en vrouwtjes: bij vrouwtjes is het gedeelte tussen de hoorns bruiner.
Pumba's: verschil mannetje en vrouwtjes: de mannetjes hebben 2 setjes hoorns, vrouwtjes 1.
Zebra's: verschil mannetjes en vrouwtjes: mannetjes hebben een dunne streep achterop tussen de benen. Bij de vrouwtjes is dat dikker.
Giraf: verschil mannetjes en vrouwtjes: de mannetjes hebben rondere bollen op de hoorns en vaak kaal.
Jackals: 2 soorten: blackpacked en sidestripes.
Serval: lijkt op een kat maar heeft grote oren en heeft stippen.
Caracal: lijkt op de lynx. Zwarte punten en lange plukken op de oren.
African Wilfcat
Genet
Honey badger
Aardvarken: eten voornamelijk termieten en hebben daarvoor een lange spitse neus.
Porcupine: soort stekelvarken.
Pangolin: heeft een schild, lange neus en lange staart.
Mongoose
Bush baby: lijkt op de ferby!

Verder vandaag henig dagje dus enigszins weinig te vertellen. Het weer is beter, ik heb eindelijk de zon gezien. Maar door veel wind die de wolken weer richting ons blazen, blijft het wat bewolkt. Vanmiddag hebben we soort van vrij, dus vrije invulling. Ik ga me denk ik wat meer verdiepen in het wild hier. De verschillende soorten, hoe je ze kunt herkennen, gedrag e.d. Vanavond na het diner hebben we een night-gamedrive. Morgenvroeg om 5.00 uur een Research Game Drive dus dat wordt een kort nachtje. Vandaag wel besloten aankomend weekend naar Mozambique te gaan. We vertrekken vrijdag om 11.00 uur en komen zondagavond terug. Het weer lijkt goed, dus hopelijk kunnen we gaan zwemmen met de dolfijnen. We shall see.

Whaha, die vrije middag was dus niet zo vrij als we dachten. Tijdens de lunch (overigens heerlijk eten) hoorden we dat net buiten de lodge een giraf was neergeschoten. Vanmorgen hebben we m nog zien lopen. Hij had met zijn poot in een hek gezeten, had een grote wond en was kreupel. Ze hebben m neergeschoten omdat een dierenarts geen optie is en omdat als ze m 3 dagen laten lopen vanzelf doodgaat, alleen zal het karkas dan minder nuttig zijn.
We hebben in Thanda 4 leeuwen apart gezet die straks naar het andere deel verplaatst worden. Deze moeten erg veel eten. Van 1 giraf kunnen ze ongeveer 3 weken eten en anders moeten ze gezonde beesten afschieten om de leeuwen van voedsel te kunnen voorzien.
Voor mensen die vegetarisch zijn, lid van de pvdd of niet tegen onsmakelijkheid kunnen, moet je nu stoppen lezen.
Ons is namelijk gevraagd de giraf te slachten. En dat is wat we gedaan hebben. Toen ze me vroegen heb ik echt eerst 2x nagedacht, maar dit leek me toch wel een ervaring die niet weer komt. Ik ben namelijk echt niet zo’n ster als het op bloed, vlees, operaties of iets dergelijks komt. Ik was dan ook mega nerveus. De mashetta’s die we vanmorgen mee hadden om het groen te verwijderen, gingen vanmiddag mee om dus een compleet andere reden. We hebben eerst de huid verwijderd (overigens one hell of a job want dan pas zie je hoe mega groot een giraf is) en daarna eh, in stukken gesneden. Alles ging deel voor deel. De maag en de ingewanden het laatst want daar is de stank niet van te harden. We moesten de benen breken en die hebben we daar op de plek gelaten. We hebben vanavond nightdrive dus daar zullen wel veel beesten aanwezig zijn. Het was super interessant want je ziet alles van zo’n beest; het hart, de longen, de slokdarm, de maag, de lever, de nieren, de luchtpijp, alles.
De giraf was 16 jaar oud. Op zich niet oud aangezien ze ongeveer 28 worden. We zijn ruim 4 uur bezig geweest en hadden een complete pickup truck vol met vlees. Alles hebben we verpakt in vuilniszakken. Een gedeelte gaat direct naar de leeuwen, de rest vriezen ze in.
De ranger die m geschoten heeft, had m ook gelijk goed geschoten; direct door het hart en de longen. Op deze manier zijn ze het snelst dood. Mocht je dit allemaal onsmakelijk vinden, kijk dan niet naar de foto’s.
Klinkt super stom, maar heb onmeunig van mezelf staan kijken dat ik dit gedaan heb. Ik eet nog geen lam of kalf en dan wel een giraf slachten. Gelukkig kan ik de reden relativeren en eh, heb ik de boel allemaal binnen kunnen houden.
Nadat we klaar waren zijn we mee geweest de leeuwen te voeren. Nou ja, dan weet je gelijk waar het goed voor is.
Gosh wat een dag, wat een ervaring. En dan vanavond nog de nightdrive!! Ik ben door mn enthousiasme vast nog van alles vergeten maar dan komt dat morgen wel weer.

• 12 November 2013 - 19:42

Joanne:

Wow, jij een giraffe geslacht!!!heftig, maar wel stoer dat je t gedaan hebt!x

• 12 November 2013 - 20:03

Anouk :

Jo Mo wauw wat een ervaring en super stoer dat je het gedaan hebt,
    Geniet er van en heel huids terug komen hé....! Xxx

• 12 November 2013 - 20:29

Jolanda:

Wat een stoer mens ben je toch!! Weer een ervaring rijker...pas goed op jezelf.

• 12 November 2013 - 20:58

Maxine:

OMG!!!! Sjeeee jemig zeg! Als je geen foto's had, zouden we je niet geloven! Hopelijk beleef je nog meer van dit soort, maar dan minder gruwelijke, acties daar... :)

• 12 November 2013 - 21:35

Mam:

Dat is dan wat anders dan van vogelgezang wakker worden.harde realiteit,wel even slikken of niet?
    de leeuwen zien er tevreden uit,dat is dan weer de andere kant.
    Pas goed op jezelf!!!XXX

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.