Suwabona (hello) Thanda! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Suwabona (hello) Thanda! - Reisverslag uit Mkuze, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Suwabona (hello) Thanda!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 November 2013 | Zuid-Afrika, Mkuze

Na lang wachten op het vliegveld vertrokken we gisteren uiteindelijk rond 15.00 uur. Een rit van ongeveer 3 uur. Busje vol, aanhanger vol met bagage en daar gingen we. Zoals mij 2 jaar geleden ook al opviel, is het onvoorstelbaar hoeveel mensen er zo dicht op de snelweg lopen. We moesten dan ook meerdere malen vol in de ankers om niemand op de motorkap te krijgen.
Op een gegeven moment sloeg de weg rechtsaf en veranderde van een asfaltweg in een gravelweg. Onderweg wel een paar keer in slaap gevallen, maar dat was op de gravelweg geen optie meer natuurlijk. Wel prachtig want na een paar kilometer waren we dan echt in het reservaat en t enige wat je ziet is groen, bomen, dieren, water etc. Het regende wel en de voorspellingen zijn voor de maandag ook niet denderend, maar dat drukt de pret (nog) niet.
We werden hartelijk ontvangen door de vrijwilligers die er al waren. Sommigen blijven 4 maanden, andere 6 weken of 2 weken dus het is heel verschillend. De leeftijden zijn heel uiteenlopend en de nationaliteiten ook. Fransen, Engelsen, Amerikanen, Canadezen, Italianen, Oostenrijkers, Duitsers, Schotten, Australiërs.
Het avondeten stond al klaar, dus we konden zo aanschuiven. Rice with Chicken and vegetables. Erg goed eten. Daarna was t bar tijd!! Het “vakantiegevoelmomentje”; Savannah Dry en een sigaretje!
Ik was best moe eigenlijk van anderhalve dag reizen (zaterdag half 11 uit Hoge hexel en zondag 17.30 in Thanda) maar na die Savannah’s ging t wel weer! Om half 10 lag ik lekker in mijn bed, onder de klamboe. Mijn kamergenootje heet Chloe en ze komt van een eiland bij Engeland (nooit van gehoord). Zij lag al in bed aangezien zij er vanmorgen al om 4.00 uur uit moest. Wij mochten uitslapen tot 8.00 uur, maar ik was om 6.15 uur al wakker dus kon na een ijskoude douche (de stroom lag eruit na de onweer gisternacht) lekker rustig ontbijten, genieten van t fantastische uitzicht hier etc. Ik heb heerlijk geslapen. Ik was ergens heel ver weg in dromenland toen ik wakker werd en moest echt even nadenken waar ik ook alweer was. Na de vele vogels gehoord te hebben, wist ik t weer! Prachtig zo’n wekker. Gisteravond toen ik naar bed ging hoorde je de leeuwen in de verte en de vele gekko’s. Een zaklamp is hier echt noodzakelijk, want als je van de main-lodge naar je eigen lodge loopt, is de kans groot dat je wild tegen het lijf loopt. De lodge ligt midden in het reservaat. Verder zie je niemand en zijn er ook geen bewoners. Het ziet er zo gaaf uit! Vanuit de middle of nowhere rijst opeens de lodge vanuit het groen. Een daarvan mag 2 weken mijn huisje zijn en ik heb een tuin van meer dan 14000 hectare! Het is zo’n geweldig gevoel om 2 weken in het wild te wonen!
Bij het ontbijt werd het eerste wild ontdekt: een millipeed. (miljoenpoot) Hij was mega! Ook in het zwembad lag een kever die tig keer zo groot was dan de kevers die ik gewend ben. Verder hebben we nog een giraf gespot, ontzettend veel vogels die, als je niet op past je ontbijt verschranselen, een paar gekko’s.
Het water is hier eh voor Westerlingen wel een probleem. We moeten het water wat we gebruiken met douchen opvangen, in een teil doen en vanuit die teil gieten we het op in het reservoir van het toilet. Effectief, maar eh, dit begint best te stinken. Gef niks, we zijn in Afrika!
Na het ontbijt was het tijd voor een introductierondje van de nieuwe vrijwilligers. Een kleine rondleiding door de lodge en een korte meeting voor alle “Reasearchers”, waaronder ik dus.
Om 10.00 uur stond de auto klaar (hihi goede keuze van auto’s hier natuurlijk…. ) en begon de eerste gamedrive. Voor mij nog een introductie, maar voor de vrijwilligers die er langer zijn met bepaalde opdrachten. Zo moeten we bijhouden hoeveel dieren er in een kudde zijn, hoeveel vrouwtjes, hoeveel mannetjes en hoeveel baby’s. Het is Impala baby tijd en ook voor de Waterbuffels.
Die kwamen we dan ook veel tegen! De score van 4 uur gamedrive:
- Impala’s (heel veel!)
- Gnoe’s
- Waterbuffels (heel veel)
- 2 cheetahbroertjes (geweldig!!)
- Giraffen
- Zebra’s
- Pumba’s!! (heb ze gemist 2 jaar ;-))
- Terapin (kleine schildpad in zoet water)
- Kudu’s

Helaas de leeuwen, olifanten en neushoorns nog gemist. Het weer was vandaag niet echt Afrikaans. Regen en fris. Het is daardoor (het heeft de laatste tijd meer geregend) zo mooi groen hier! Zelfs delen die anderhalve maand geleden compleet zijn afgebrand, zijn weer helemaal voorzien van vers groen gras. De auto’s hebben hier veel te voortduren. Er worden alles behalve toeristische paadjes genomen en daarbij komt dat het overal behoorlijk nat is dus erg modderig en glad.

De gids is Cela. Een Zulu dus je spreekt zijn naam ook op een aparte manier uit. Probeer wat Zoeloe’s te leren, maar dat valt nog niet mee. Ze praten ook ontzettend veel met dat geklik-klak. Haha, onmogelijk om te leren. Maar voor als ik het thuis nog niet verleerd ben straks en je je afvraagt wat ik zeg:
- Hello is Sawubona (1 persoon) en Sanibonani (2 personen)
- Yes is yebo
- How are you? Is Unjani (1 persoon) Ninjani (2 personen)
- I’m fine is Igama lami u
- What is your name is Ubani Igama Lakho
- Please to meat you is Ngiyajabula
- Tank you is Ngiyabonga
- Please is Ngiyacela
- Yes is yeboooo
- No is chaboooo
Na de gamedrive hadden we een bijeenkomst over wat we gaan doen en waar het goed voor is.
We verzamelen voornamelijk veel data. Deze worden beschikbaar gesteld voor Thanda en andere reservaten.
Data van olifanten:
In Zuid Afrika zijn er in tegenstelling tot andere delen in Afrika veel olifanten. Dit komt omdat er veel hekken staan waardoor er weinig natuurlijke dood is. (running out of food en vijanden)
De data gaat naar Space for Elephants. Zij hebben de data van heel Afrika nodig om zo de olifanten te kunnen verdelen. Ze worden zo nu en dan verkocht naar verschillende reservaten.
Om de populatie binnen bepaalde perken te houden krijgen ze anticonceptie. Wij gaan onderzoeken of dit gevolgen heeft voor de sociale leefomstandigheid van de dieren. Dat de kuddes niet uit elkaar gaan en dat er geen veranderingen plaatsvinden met de baby’s.
Sommige dieren dragen een zendertje zodat we ze met bepaalde ontvangers kunnen volgen.
Data van de Neushoorns:
Voornamelijk populatie in de gaten houden omdat de aantallen gigantisch afnemen door stroperij. Zoals menigeen zal weten, worden ze gestroopt om hun hoorns. In 2013 zijn er al 827 vermoord, vorig jaar waren dat er 686 in 2008 maar 18. Het is de laatste jaren gigantisch gestegen. Ze raden zelfs aan om foto’s welke gemaakt worden door een camera welke voorzien is van gps, absoluut niet te plaatsen op website’s en facebook etc. Omdat we zo verraden waar ze zijn. Alle gemaakte foto’s van Neushoorns worden ook in beveiligde mappen opgeslagen.
Data leeuwen:
De leeuwen worden voornamelijk geobserveerd met betrekking tot gedrag. Verschilt het gedrag tussen “onze” Thanda leeuwen ten opzichte van leeuwen in andere reservaten. Deze informatie gaat naar ALERT.
Data waterbuffels:
We gaan bezig met populatie: aantal mannetjes, aantal vrouwtjes, aantal kleintjes. Het schijnt dat de waterbuffels de grootste ziektedragers zijn. Compleet ziektevrije waterbuffels zijn zeldzaam. De waterbuffels in Thanda zijn ziektevrij.
Data Luipaard:
De luipaard is zeer zeldzaam in Thanda. Daar zijn we daarom ook niet veel mee bezig maar iedereen hoopt er 1 te zien!

Tijdens gamedrives is het dus belangrijk om de ogen goed open te houden. Alles wat we zien wordt genoteerd en er wordt een gps-locatie aangehangen. Zo kunnen we zien of ze zich verplaatsen en waar ze dan naar toe gaan. Het is natuurlijk de bedoeling dat ze in de omgeving blijven waar ze voldoende voedsel etc hebben. En…. Een beetje gemeen, maar zo weet de luxe 5 sterren Lodge in Thanda waar ze de gasten tijdens gamedrives de meeste dieren kunnen laten zien.
Wat verdere informatie:
Leeuwen: 1 dominante mannelijke leeuw op een groep leeuwinnen. De mannetjes wisselen wel van groepen. De vrouwtjes zijn voornamelijk de jagers. Dit doen ze samen door stalken en door een groep te vormen om de prooi. Iedere leeuwin heeft zijn eigen taak tijdens hun jacht. Een leeuw slaapt ongeveer 20 uur per dag. Leeuwen (mannelijke) worden als baby wel geleerd hoe ze moeten jagen, maar uiteindelijk doen ze er weinig mee. De leeuwen in Thanda hebben allemaal een naam. In North Tanda beginnen ze met een N en in South Thanda met een S.
North:
- Simba (male)
- Sarabi (female)
- Savuti (male)
- Sienna (female)
Ze worden geïdentificeerd op verschillende punten op de kop (Whisker Pattern) en op littekens. We moeten dan ook in de gaten houden of ze nieuwe littekens hebben.
- Locatie
- Reactie tegen en interactie met andere leeuwen
- Socialbehaviour
- Reactie op omgeving (Non wild: auto’s met gasten, auto’s met researchers, mensen etc.)
- etc.

Rhino:
Verschil tussen Black en Whithe
Black: Spitsere lippen voor het eten van blaadjes van bomen. Meer met hoofd omhoog. Twee dezelfde hoorns. Leven solitair.
White: Brede mond voor het eten van gras. Meer het hoofd naar beneden. Een grote en een kleine hoorn.
Mannelijke neushoorns leven alleen en hebben hun eigen territorium. Vrouwtjes met elkaar en met hun kids.
Het dikste gedeelte van hun huid is 5 cm.
Het observeren van Neushoorns is voornamelijk om te kijken of ze allemaal ok zijn.

Straks dineren, eh, savannah dry drinken en optijd bedje in denk ik! De dag is echt voorbij gevlogen!!
Morgen begint het programma om 6 uur met Conservation work. Wat dat is, is nog een verassing. We gaan t zien. De weersvoorspellingen zijn beter dus hopelijk een beetje zon!!

• 11 November 2013 - 20:32

Joanne:

Hi zus!klinkt super allemaal,bijzonder om mee te maken!geniet er maar lekker van!x

• 11 November 2013 - 20:35

Mam:

klinkt allemaal heel gaaf,zo iets meemaken is toch echt uniek.Je beleef zo wel een andere kant van Afrika dan dat je daar gewoon als toerist komt.SUPER !!!
    Geniet ervan en fijn dat wij zo mogen meegenieten.

• 11 November 2013 - 20:46

Agaath :

Hoi Mo,

Fijn dat je veilig over bent. Jeetje wat een lange reis!

Ben nu al jaloers! Ik hoop ook nog eens terug te gaan.. Maar dat zal er de komende jaren nog wel niet in zitten ;-) Geniet ervan!

X

• 11 November 2013 - 22:51

Freja:

Wow!! Alweer zo'n mooi verhaal.
    Ben alweer benieuwd naar het volgende

Geniet!! Xxx

• 12 November 2013 - 09:16

Inge:

Hey Mo,

Mooi dat je veilig over bent! En wat een foto's wauw..

Geniet er van..!! We blijven je volgen..

Liefs Inge

• 12 November 2013 - 20:29

Monique Van Haarst:

Bedankt voor alle reacties!! Erg fijn om te lezen!

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mkuze

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.