Flying Mo - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Flying Mo - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Flying Mo

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

10 November 2013 | Zuid-Afrika, Durban

Na mn lieve uitzwaaicommitee (pa en ma) gedag te hebben gezegd, op zoek naar t eerste vliegtuig. Amsterdam - Cairo! Beetje klein vliegtuig zonder tv oid voor 6 uur vliegen, maar met boekje, muziekje en af en toe lekker wegdommelen waren we er zo. Zat naast een man die werkt voor Oxfam NOVIB. Hij moest trainingen geven in Caïro. Vond t wel interessant omdat het overal nog steeds niet veilig is in Caïro. Hij vertelde ook dat alle vluchten richting Egypte nog steeds afgeraden worden. Hij maakte zich er niet zo druk om. Moet zeggen dat je er weinig van merkt maar ja, zit ook maar op het vliegveld. Wel gelijk groot cultuur verschil met veel hoofddoekjes en lange jurken! Vliegveld ligt midden in de woestijn. Apart om te zien als je eerst over een mega stad vliegt met al die lampjes en uiteindelijk in de zandbult te landen. Midden op t vliegveld werden we gedropt en met een oude krakkemikkige bus die volgens mij op straalmotoren liep (gezien het mega kabaal in die dingen) afgezet bij de arrivalhal.
Kwam daar een mevrouw tegen die vroeg waar ik heen ging. Ik vertelde haar dat ik naar Johannesburg ging en ze antwoordde dat ze wel wilde ruilen. Ze is namelijk geboren in Johannesburg. Al haar familie woont daar nog terwijl zij in NL woont.
Elkaar een goede vlucht gewenst door naar Gate 5!
Bij de duty Free shop gelijk maar even sigaretten ingeslagen a 13 EUR voor een slof. Gezien de Nederlandse prijzen een koopje! Even sanitaire stop, op zich niet boeiend behalve dat de toiletdame extreem aardig was en m'n toilet mooi schoonmaakte, mij een handdoekje gaf en vervolgens om een dikke fooi vroeg! Vandaar die service. Mo had alleen geen cash geld dus moest haar teleurstellen.
Vlakbij de Gate een gezellige Good Old English pub dus daar een heerlijke halve liter bier genuttigd! Heurlijk!! Ondanks dat t Heineken was! Bij de Gate kwam ik in gesprek met een meisje uit Finland. Ze zat ook bij de vlucht vanuit Amsterdam. Ze studeert Wildlife en nog iets...... In Leeuwarden notabene! In Finland hadden ze die studie niet. We hebben hartelijk gelachen over t feit dat er in NL zo'n studie aangeboden wordt terwijl er hier helemaal geen wild is! Tsja op die paar konijnen, hertjes en zwijntjes na. Ze ging nu 4 maanden naar Afrika voor stage, ook in een wildpark alleen meer midden in Zuid Afrika. Grappig. Als ze klaar is met de studie wil ze graag in Finland werken en zich bezighouden met het onderzoek naar het probleem dat de wolven daar steeds dichter bij de mensen komen. Of zal t andersom zijn? Komt t door de groeiende populatie of omdat wij mensen steeds meer en meer van hun territoria afnemen. Interessant! We hebben in NL dan wel geen wolven maar waarom wordt er steeds meer wild aangereden of verpulveren ze de oogst van de boeren? Er wordt zo snel geroepen dat er dan maar weer wat afgeschoten moet worden maar wat creëren wij dan door overal maar vakantieparken uit de grond te stampen, nieuwbouw te creëren terwijl er leegstand is, kortom de boel vol te bouwen en steeds meer natuur in te pikken. Leuke discussie!
Gelukkig was t vliegtuig naar Johannesburg wat groter. Pogingen gedaan om te slapen maar viel niet mee. Het was een beetje vreemd en ook wel confronterend weer in Johannesburg te zijn. Had toen niet gedacht er zo snel nog weer te komen! In spanning wachten op de bagage! Vind t altijd toch wel spannend of mijn Landrover bag wel netjes met me mee reist! Maar gelukkig viel ie na een tijdje op de band en konden we re-inchecken voor de vlucht naar Durban. Er zat 2 uur tussen maar die zijn toch zo voorbij met t uitchecken, bagage ophalen en weer inchecken. Het weer in Johannesburg was al heerlijk! Stralende zon en heerlijk temperatuurtje! Hoop dat die stralende zon de hele vakantie bij me blijft!
De vlucht naar Durban was top! Fijn vliegtuig, voor de 4e keer een maaltijd en super mooi aanvliegen. De zee aan de zijde en midden in de groene heuvels! Het weer is alleen bagger: regen!! Nahja, alles wat nu valt, valt straks niet meer!!
Zit nu te wachten op de mensen van African Impact. Onder t genot van een lekkere bak koffie en heb hier nog even wifi dus kan nog ff snel bericht plaatsen!
Heb d'r zin an! Ti's gestopt met regenen en de temperatuur is prima! Wish me luck voor de 3 uur durende busreis voor straks!

• 10 November 2013 - 11:10

Joost & Chantal:

He Mo,
    Fijn dat je er bent. Zo te lezen vermaak jij je al prima ;).
    Nu lekker gaan genieten! Succes!
    X Joost en Chantal

• 10 November 2013 - 12:14

Frekie:

Ha skattie!!

Fijn om te horen dat de vluchten goed zijn verlopen! Kijk naar Freek in het wild, en hij is in Kwazulu Natal, misschien kom je hem nog tegen, hahaha!
    Veel plezier moatie!!! Liefs Frekie!!

• 10 November 2013 - 15:32

Freja:

Fijn dat je bent aangekomen!!

Heel veel plezier! Geniet!!

Liefs Freja

• 10 November 2013 - 16:11

Mam:

Fijn te horen dat je al zover bent,
    wat een energie om al zo,n verslag te maken maar heel fijn om nu al zo te kunnen meegenieten,pas goed op jezelf lieve dochter en heel veel pezier!!!XXX

• 11 November 2013 - 07:59

Maxine :

Good luck!!! & enjoy!!!
    Super gaaf hoor, ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    X

• 11 November 2013 - 08:48

Harry:

Klinkt goed allemaal! Heel veel plezier, geluk en succes! X

• 11 November 2013 - 18:59

Michel:

Hoi Mo,
    Als ik je een tip mag geven ga dan zeker met de skycar bovenop het stadion. Van hieruit heb je een schitterend uitzicht over de stad.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.

03 December 2013

Puurheid Africa

29 November 2013

Heading home!!

28 November 2013

Still in Africa!!

26 November 2013

Proost op de laatste Savannah!

25 November 2013

Goodbye home sweet Thanda
Monique

Lang geprakkeseerd over hoe ik mijn vakantie zou besteden. Een week op het strand, surfen in Portugal, boottrip Griekenland, vielen gelijk al af. Cattle drive in Amerika, ja heeeeeeel graag nog een keer maar in November is dat door de inval van de winter ook geen optie. Na lang googelen kwam ik uit op de website van Activity International en viel mijn oog op vrijwilligerswerk met Wildlife. Een actieve, nuttige vakantie, lekkere temperatuur, mooie cultuur, midden in de natuur, tussen de wilde dieren, nieuwe mensen ontmoeten en met een mega ervaring rijker weer naar huis. Die ingrediënten klonken als muziek in de oren en ik heb dan ook niet lang na hoeven te denken om te boeken!

Actief sinds 02 Okt. 2013