Het aftellen is begonnen! - Reisverslag uit Wierden, Nederland van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen! - Reisverslag uit Wierden, Nederland van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

01 November 2013 | Nederland, Wierden

Het besef komt steeds meer! Moet ook wel want het komt ook steeds dichterbij! Morgen over een week staan we op schiphol in te checken voor jawel, Afrika.
Zuid Afrika, Kwazulu Natal om precies te zijn.
Na lang wikken en wegen of ik op vakantie zou gaan en dan ook nog waar naar toe in je up, heeft mij na veel googelen geleid naar de organisatie Activity International.
Hier vond ik de perfecte combinatie voor een “Mo-vakantie”: actief, mooi weer, natuur, wild, cultuur, zinvol, mensen ontmoeten, kortom hopelijk geladen met veel ervaring, impressies en met een verrijkend gevoel weer naar huis.

Activity International heeft een directe lijn met African Impact. Een organisatie die vrijwilligersprojecten aanbiedt op ieder vlak (met bevolking, met wild e.d.) in ieder werelddeel.
Zo stuitte mijn oog op het Wildlife project in Zuid Afrika, Kwazulu Natal, Thanda Game reserve.
Twee weken doorbrengen in de wildernis, tussen het wild van Afrika en daarbij een klein steentje bij kunnen dragen aan moeder natuur en de bevolking daar. Ik hoefde niet lang na te denken of dit iets is wat ik graag zou willen doen.
Na een paar keer mailcontact te hebben gehad met Barry van Activity International had ik er een prettig gevoel bij en geboekt!

Our task must be to free ourselves.....by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.'
Albert Einstein

Dit is wat er bovenaan de pagina staat bij het project in het Thanda Game Reserve. Ze zeggen dat het niet anders kan zijn dat Albert Einstein is in het Thanda Private Game Reserve geweest toen hij dit schreef.

Het Thanda Game reserve is een 14.000 hectare groot natuurreservaat waar de Afrikaanse natuur nog is hoe het zou moeten zijn; ruig, ongerept en adembenemend mooi. In het reservaat bevinden zich niet alleen de Super 7 (Leeuw, Buffel, Olifant, Neushoorn, Luipaard, African Wild Dog en de Cheetah), maar ook meer dan 400 verschillende soorten vogels. Het ligt op 3 uur rijden (pfff met de bus…..) vanaf Durban en anderhalf uur rijden van St Lucia, waar ik na de twee weken nog enkele dagen zal doorbrengen om eh, te relaxen? (daar hoort een heeeeele grote bucketlist bij qua things to do!).

Samen met een aantal mensen van de organisatie en 6 andere reizigers (die overigens uit verschillende landen komen) staan we voor het doel: kijken hoe de aanwezige dieren leven en of ze met z'n allen kunnen overleven in dit gebied zonder dat de oorspronkelijk natuur verloren gaat en zonder dat zij zelf als diersoort ten ondergaan. Ik neem deel aan het Elephant and Rhino Research and Conservation Project.
De beschrijving die daar bij hoort klinkt als volgt: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)
We werken 5 dagen in de week. Van maandag t/m vrijdag. In het weekend zijn we vrij en worden er excursies georganiseerd:
- 4 dagen fotografie workshop in de Drakensbergen
- Weekend trip naar Mozambique om met dolfijnen te zwemmen
- Bezoek aan het ruige landschap van Swaziland
- 3 dagen trip en Game drives naar het Tembe Elephant park
- Weekend trip “seaside town” St Lucia om Walvissen te spotten, aan het strand te liggen of een boottrip te maken om Nijlpaarden en Krokodillen te spotten
- Dagtrip naar Hluhluwe National Park
- Dagtrip naar Sodwana Bay

Dat wordt nog moeilijk kiezen! St Lucia valt al af want daar zal ik na de twee weken in het reservaat te hebben gezeten, nog enkele dagen doorbrengen om nog een beetje te relaxen, walvissen te spotten, paardrijsafari te maken, de mooie stranden van Cape Vidal te bezoeken (hopelijk zijn de schildpadden er), boottrip te maken over het meer van St. Lucia etc.

Het besef is er nog niet helemaal, maar de zin wel! De voorbereidingstijd was kort, maar gelukkig door het fijne contact met de verschillende organisaties heb ik er vertrouwen in dat het allemaal wel goed gaat komen.
Om een beetje een beeld te krijgen, klik op onderstaande linkjes voor foto- en filmmateriaal:
http://youtu.be/3YV0e-0nNK0 (filmpje van het project voor een vrijwilliger)
http://www.wildlifeact.com/galleries/photo-galleries/thanda-private-game-reserve-accommodation (foto’s van de accommodatie waar we zullen verblijven)
http://youtu.be/9Om8sLUMy3w (algemeen filmpje project)

Linkjes van de organisaties:

Ik hoop dagelijks iedereen die het leuk vindt om de reis een beetje te volgen, op de hoogte te kunnen houden via deze reisblog! Weet niet of dit geheel gaat lukken gezien de voorzieningen (water, elektriciteit, bereik telefoon, internet) zeer beperkt dan wel niet aanwezig zijn in het reservaat.
Zal een mooi gestink worden daar als we niet kunnen douchen etc. Er werd sterk geadviseerd, hygiëne, gezicht- en babydoekjes mee te nemen. Ach ja, na 2 weken alles maar een beetje losweken in de Indische Oceaan en dan vervolgens in Hoge Hexel maar weer lekker onder de pomp!

Verslag uit: Nederland, Wierden

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.