Mozam!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Monique Haarst - WaarBenJij.nu Mozam!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Monique Haarst - WaarBenJij.nu

Mozam!!

Door: Mo

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 November 2013 | Mozambique, Maputo

Gisteravond nog op t nippertje t verslag kunnen plaatsen. We hadden een hele avond weer geen stroom door de onweer en op t moment dat we naar bed zouden gaan, sprong t weer aan. Richard had alles al afgesloten dus mooi in m'n remy beneden nog even gauw het verslag en de foto's geplaatst. Paar uurtjes extra slaap was niet verkeerd geweest maar t was toch te warm om te slapen.
Vanmorgen ging de wekker weer om 4.15 voor de gamedrive. Kan eigenlijk best wennen aan deze tijden. Vind t eigenlijk wel beter. Je ziet 's morgens mooi de zon op komen dus je gebruikt het maximale daglicht. En dan 's avonds optijd naar bed want dan is t toch donker en kunnen we niets meer doen. En je bent super te pas de volgende dag. Gemiddeld slaap je dan toch 6-8 uur.
Alleen mijn roomy heeft een slechte kamergenoot aan mij denk ik, want die duikt direct na t diner in bed en komt er nog een kwartier later uit dan mij. Means dat zij gemiddeld 11 uur per nacht slaapt. Ennuh, nog steeds is ze moe. Pffff....... Zonde van de tijd!!!
De gamedrive vanmorgen gaf helaas weer geen Rhino's. Maar wel fantastische beelden bij het karkas van de giraf. Er zaten 2 hyena's te smullen van wat er nog over was: de huid en de botten. Hyena's zijn echt de laatste die bij een karkas komen. Ze zijn de "cleaners" en eten dus hetgeen de anderen laten liggen. Gisteren hebben ze waarschijnlijk t hoofd al meegenomen. Ze zijn door hun lelijkheid gewoon schattig!! Er zat een mannetje en een vrouwtje en het vrouwtje was dragend. Ze dragen ongeveer 3 maanden. Mochten er 2 dames komen, dan gebeurt het vaak dat de één de andere vermoord. Leuk zo'n zussie!
Naast de vele andere "normale" dieren vonden we het andere gedeelte van de cheetah familie. Mam met haar 2 jonkies. Wat een prachtige beesten zijn t en ze komen zo dichtbij. Ze lopen gerust op minder dan een halve meter langs de auto. Meerdere malen waren er impala's in de buurt maar helaas geen actie.

Mozambique!!!
Wat een mega land!! Wat een sfeer! Na een mega tijd gewacht te hebben bij de grens (iemand had paspoort niet voor elkaar) waren we dan eindelijk in Mozambique! Met de LOVEbus naar ons huis/appartement gebracht. Één lange zandweg dwars door de duinen. Zaten regelmatig met ons hoofd tegen het plafond omdat de weg echt mega bumpy was. Ons huis is fantastisch! Mooie witte villa waar ik samen met Freya, Tara en Chloe mag verblijven. De rest heeft appartementen. 'S nachts hebben we zelfs security. Groot verschil met de buurman die in een krakkemikkig bouwval bedekt met golfplaten woont.
'S avonds gedronken en gegeten bij de LOVEbar! De sfeer, de Afrikaanse muziek(live!!) het heerlijke eten, je waant je in een paradijs. Veeeeeel savannahs, ontzettend veel gezelligheid, je wil hier niet meer weg! Heb stiekem al even met m'n voeten in de Indische oceaan gestaan! Best fris eigenlijk! Iedereen is zo gastvrij en zo gezellig. De sfeer is zo relaxed. Echt vakantiegevoel. De LOVEbar is een beetje hippie, iedereen op z'n eigen manier, je ruikt de wierook, (ook de wiet haha) en je waant je in niemandsland. Heerlijk. Iedereen is happy om t weekend te vieren, geweldig. We dansen, drinken, eten, gekke foto's maken etc. Morgen zien wat we gaan doen! Ik hoop dat t goed weer is om met de dolfijnen te gaan zwemmen!!!

• 18 November 2013 - 21:16

Maxine:

ehhh... ik dacht dat ze drie weken over een giraf zouden doen.... Dit is drie dagen ;)

• 19 November 2013 - 13:03

Mo:

Ha maxi! Ja dat klopt van die 3 maanden.
    Dit is alleen wat we hebben laten liggen waar bijna geen vlees meer aan zat. De rest ligt in de diepvries voor de leeuwen.
    :-)

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Mo goes africa!

Twee weken vrijwilligerswerk in het Thanda Game Reserve, Kwazulu Natal, Zuid Afrika.

Via Activity International ingeschreven voor het Elephant and Rhino Research & Conservation Project.

De werkzaamheden zullen bestaan uit: “Als vrijwilliger ben je dagelijks in de 'bush' te vinden. Met een gids natuurlijk, anders zou het te gevaarlijk zijn. Niet alleen help je de natuur te herstellen maar je gaat ook het gedrag van neushoorns en olifanten bestuderen en veel gegevens verzamelen. Dat komt soms simpelweg neer op het tellen van bepaalde handelingen: wat eten ze, met hoeveel zijn ze, wat doen ze, wie neemt het initiatief etc. Je probeert te achterhalen wat hun lievelingsomgeving is, waar ze zich op hun gemak voelen en of ze genoeg ruimte hebben. Bij geen ruimte gaan ze kijken of ze natuurlijke doorgangen kunnen creëren van het ene natuurgebied naar het andere. Een soort eco-viaduct, maar dan anders. Maar je kijkt ook of er stropers actief zijn in het park en verwijdert eventuele strikken. Aangezien neushoorns en olifanten ook 's nachts actief zijn, zul je ook in de donkere uurtjes je onderzoeksgegevens moeten verzamelen. Je zult zien (en horen) dat er 's nachts in de bush een heel ander leven aan je voorbij trekt. Hoe fantastisch is het om dat mee te maken?!”(bron: www.activityinternational.nl)

Na die 2 weken zal ik nog enkel dagen in St Lucia verblijven om de Indische kust van Zuid Afrika te beleven.

03 December 2013

Puurheid Africa

29 November 2013

Heading home!!

28 November 2013

Still in Africa!!

26 November 2013

Proost op de laatste Savannah!

25 November 2013

Goodbye home sweet Thanda
Monique

Lang geprakkeseerd over hoe ik mijn vakantie zou besteden. Een week op het strand, surfen in Portugal, boottrip Griekenland, vielen gelijk al af. Cattle drive in Amerika, ja heeeeeeel graag nog een keer maar in November is dat door de inval van de winter ook geen optie. Na lang googelen kwam ik uit op de website van Activity International en viel mijn oog op vrijwilligerswerk met Wildlife. Een actieve, nuttige vakantie, lekkere temperatuur, mooie cultuur, midden in de natuur, tussen de wilde dieren, nieuwe mensen ontmoeten en met een mega ervaring rijker weer naar huis. Die ingrediënten klonken als muziek in de oren en ik heb dan ook niet lang na hoeven te denken om te boeken!

Actief sinds 02 Okt. 2013